تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد بخشی از برنامه واردات خودرو برخلاف گمانه‌زنی‌های انجام شده مربوط به واردات خودرو‌های اقتصادی است.

 همگام با این اتفاق قرار است طرح تولید خودرو‌های اقتصادی در داخل نیز از طریق پلتفرم داخلی در داخل شرکت‌های خودروسازی آغاز شود. این دو اقدام اجرایی برای افزایش عرضه و همینطور پر کردن خلأ پراید به‌عنوان یک خودروی اقتصادی است.

قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷تاکنون به‌طورمداوم افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین دلیل رشد قیمت در طول این سال‌ها کاهش شدید تولید خودرو بوده است. میزان تولید خودرو در ۴سال اخیر تحت‌تأثیر تحریم‌های اقتصادی نصف شده است به‌طور مثال حجم تولید ایران‌خودرو از ۷۰۵هزار دستگاه به ۴۵۰هزار دستگاه رسیده و سایر خودروسازان داخلی نیز با افت شدید تیراژ تولید مواجه بودند. اما کاهش تولید همه ماجرا نیست.


بیشتربخوانید 


بررسی‌ها نشان می‌دهد درکنار کاهش شدید تولید خودرو، بخش دیگری از دلایل رشد قیمت خودرو به حذف پراید از چرخه تولید بازمی‌گردد. طبق آمار‌ها تاکنون ۲۰میلیون خودرو در ایران شماره‌گذاری شده است که ۷میلیون دستگاه از خودرو‌های شماره‌گذاری شده پراید هستند. این آمار نشان می‌دهد بخش عمده تقاضای بازار مربوط به خودرو‌های ارزان‌قیمت یا اقتصادی است. بررسی تولیدات خودروسازان نشان می‌دهد در شرایط فعلی هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که متناسب با قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه باشد این موضوع موجب شده حتی پراید‌های کارکرده نیز با تقاضای زیاد و رشد قیمت مواجه شوند. از آنجا که پراید به شاخص و مبنای قیمت‌گذاری خودرو تبدیل شده، قیمت سایر خودرو‌ها در تناسبی با قیمت پراید به‌عنوان قیمت پایه، ارزشگذاری می‌شوند و در نتیجه افزایش قیمت پراید به سرعت به قیمت سایر خودرو‌ها نیز سرایت می‌کند. طبق آمار‌های موجود هم‌اکنون به‌طور میانگین ۵۲درصد خانواده‌های ایرانی یعنی ۱۳میلیون و ۴۰۰هزارخانوار، فاقد خودرو هستند. تعداد خانوار‌های فاقد خودرو در روستا‌ها ۶۸درصد و در شهر‌ها ۴۸درصد است. همه این‌ها لزوم توجه به تولید، عرضه و واردات خودرو‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت درتلاش است تا از یک طرف با تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت روی پلتفرم‌های داخلی کمبود عرضه خودرو‌های اقتصادی را جبران کند و از طرف دیگر قرار است بخشی از سهم خودرو‌های وارداتی به تامین خودرو‌های اقتصادی اختصاص یابد.

۲گام اصلی برای تامین خودرو‌های ارزان

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های وزارت صنعت برای تامین خودرو‌های ارزان‌قیمت گفت: برنامه‌های مختلفی برای تغییر ریل بازار و صنعت خودرو در جریان است، یکی از این موضوعات، افزایش عرضه خودرو‌های اقتصادی است، یعنی خودرو‌هایی که بتوانند جایگزین پراید شوند.

او افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است تولید محصول داخلی ارزان قیمت است به این معنا که قرار است چند محصول مختلف روی یک پلتفرم اقتصادی در شرکت‌های مختلف خودروساز تولید شود تا این محصولات جایگزین پراید شوند. این کار در حال انجام است و به‌زودی خبر‌هایی درباره تولید خودروی اقتصادی و بومی که قیمت آن متناسب با سطح درآمد اکثریت جامعه است، منتشر می‌شود.

او همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: طرح واردات خودرو به‌نحوی دیده شده که عواید آن متوجه گستره وسیع‌تری از جامعه شود و در این طرح نیز ملاحظات مربوط به خودرو‌های اقتصادی درنظر گرفته خواهد شد. او افزود: درگذشته واردات خودرو عمدتا مبتنی بر خودرو‌های لوکس بود که منافعش فقط به قشر خاصی از جامعه می‌رسید، اما رویکرد‌های فعلی تغییر کرده و در زمینه واردات خودرو به این موضوع توجه خواهد شد.

توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود تعرفه واردات خودرو تغییر نخواهد کرد و قیمت خودرو‌های وارداتی ۷۰۰ میلیون تا۱.۵میلیارد تومان خواهد بود گفت: آیین‌نامه طرح واردات خودرو، هنوز نهایی نشده در چنین شرایطی اطلاعاتی که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود اغلب در حد گمانه‌زنی و قابل اتکا نیست، زیرا آیین‌نامه واردات خودرو که در آن جزئیات و نحوه واردات مشخص می‌شود در حالت تدوین است.

او درباره زمان تدوین آیین‌نامه گفت: تدوین آیین‌نامه واردات خودرو احتمالا بین ۲هفته تا یک ماه طول می‌کشد. ما در بحث اجرایی نیز با بخش‌های مختلف نشست‌هایی برگزار خواهیم کرد و در نهایت آیین‌نامه با درنظر گرفتن همه مسائل نهایی خواهد شد، اما آنچه مسلم است در این آیین‌نامه تلاش خواهد شد که عواید واردات خودرو گستره وسیع‌تری از جامعه را در برگیرد و اینطور نیست که محدود به گروه یا کلاس خاصی از خودرو باشد.

میزان تقاضای واقعی
او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی میزان تقاضای واقعی بازار خودرو چقدر است گفت: تقاضای واقعی بازار خودرو یک موضوع داینامیک است به این معنا که این میزان تقاضا متناسب با تغییرات کلان اقتصادی ازجمله تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد افراد تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که سرانه درآمد افراد جامعه افزایش و قدرت خرید مردم رشد می‌کند تقاضا هم رشد می‌کند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی ۲موضوع تشدیدکننده تقاضاست. در وهله نخست بحث خودرو‌های فرسوده و جایگزینی آن‌ها مطرح است و در وهله دوم بحث همگن‌سازی خانوار‌های دارای خودرو مطرح است.

او افزود: اگرچه سرانه مالکیت خودرو در ایران مناسب است، اما همگن نیست و عادلانه توزیع نشده است یعنی برخی خانواده‌ها به‌طور مثال چند خودرو دارند، اما برخی خانواده‌ها خودرویی ندارند یعنی اگر در بازار، محصول اقتصادی تولید شود بازار خودرو می‌تواند رشد کند و حتی تا ۲میلیون دستگاه در سال نیز توزیع شود با این حال باید توجه کرد که حجم تقاضا در کلاس‌های مختلف قیمت خودرو متفاوت است و میزان تقاضا برای خودرو‌های کلاس A با خودرو‌های کلاس B و C که قیمت بیشتری دارند متفاوت است بنابر این نمی‌توان یک رقم واحد و کلی برای میزان تقاضای بازار اعلام کرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بازار واردات باز هم دست خود دولت است.اگر می خواهید کاردرست کنید شرکت های خودروساز در ایران نمایندگی فروش دایر کنند تا هم قیمت کارخانه به دست مردم برسد و هم دست سودجویان کوتاه شود.
Iran (Islamic Republic of)
باز نشسته
۲۳:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر بنده اگر چند شرکت سازنده ایرانی اتومّبیل در ایران همگی با هم بمدت یک اتومبیل باصرفه بسازند که قبلا در ایران تجربه ساختن آنرا داشته باشند و آن اتو مبیل جواب خوبی داده باشد با قیمت خوب و اگر هدف کلی رضایت مردم باشد نه رضایت دیگران خیلی خوب و عالی میشود هم ارزان هم با کیفیت مثل ساندرو هم کم مصرف هم بادوام هم ارزان اگه دستی در کار نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروهای ساخت کارگاه‌های کوچک را بعد از معاینه فنیِ دقیق، پلاک کنید تا انحصار صنعت خودرو شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروهای ساخت کارگاه‌های کوچک را بعد از معاینه فنیِ دقیق، پلاک کنید تا انحصار صنعت خودرو شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزک نمیر بهار میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بجای وارد کردن خودرو و هدر دادن ارز و پول مردم بیاین یه کاری کنیم
بگین میخواین پیکان تولید کنین البته یه کم اپشنالتر و نیاز به مشارکت و پذیره نویسی برای تامین مالی دارین اگه به حد نصاب رسید و سرمایه جور شد این ماشین ارزان رو تولید کنین وبدین به مردم
اینجوری کلی ادم میرن سرکار و یه ماشین ارزان و کم هزینه متناسب بادرامد امروزی میخرن
بعید میدونم تو این مملکت کسی دلش به حال هموطنش بسوزه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزرگوار این طرح عالیه شما با همین رویه 40 سال دیگر زمان می برد.برای بیمار اورژانسی تب بر تجویز نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دو خودرو ساز بمب باران کنید تا بشریت نفس بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه قراره واردات خودرو، اقتصادی باشه و به نفع قشر کم درآمد و متوسط، پس چرا روش تعرفه می زنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط واردات خودررو.
آن هم با تعرفه صفر درصد، بخصوص برای خانواده هایی که اصلا خودرو ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۷:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودرو سازی رو بدین سپاه مشکل حله اینا که از پالایشگاه سد کشتی جاده کمک به سیل زده ها و امنیت و..... سرم درد گرفت خوب این خودرو بهشون بدین مشکلش حل میشه من فقط میدونم سپاه هر چیزی رو بخواد میشه فقط بخواد میشه تموم نمونه الاستقلال بعد یک قرن قهرمانش کردن آجری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
راس میگه بعد هرکسی یقه بسته س فقط ماشین داشته باشه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودرو ۵۰۰یا۶۰۰میلیونی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر این دولت خودروسازی رو اصلاح کنه می دونم کاری کرده
Iran (Islamic Republic of)
مرندی
۱۶:۴۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه نکنید
اگر خودرو لوکس وارد کشور بشه باعث شکسته شدن قیمت ماشینهای لوکس دست دوم میشه اون زمان ماکه ماشین اقتصادی سوار میشیم حق انتخاب داریم بین ۲۰۶ سیصد میلیونی یا( بطور مثال )توسان ۲۰۰۸
اگر خودرو ۷۰۰ میلیونی وارد بشه ماشین لوکس قیمتش میره بالاتر ۲۰۶ ارزون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
پراید ۲۰۰میلیون هست می خواهید خودروی ارزان‌تر از پراید تولید کنید؟؟، کیفیت چی ؟ لابد از پراید پایین تر؟؟، چه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا خنده داره ما اگه ۲۰۰‌ ملیون داشتیم پراید میخریدیم . موضوع مردم این نیس که چرا ماشین کم هس . موضوع اینه که توان خرید ماشین نداریم واقعا اینقدر سخته فهمیدنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک مسئله این است که اگر خودرو وارد کردید فردا دنبال قطعاتش نباشیم بعد بگویید به دلیل تحریم و... قطعه گیر نمی اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
افتضاحی یا اقتصادی ما پراید غراضه نمی‌تونیم بخریم حقوق ۳۵ ماه چجوری هفتصد تومنی بخریم اقتصادی برا مسیولین و آقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۲۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
#واردات خودرو و ساخت بدنه سازی های فراوان!
#واردات خودرو و ساخت بدنه سازی های فراوان!
#واردات خودرو و ساخت بدنه سازی های فراوان!
#واردات خودرو و ساخت بدنه سازی های فراوان!
#واردات خودرو و ساخت بدنه سازی های فراوان!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
از این همه دروغ خسته نشدید ، بس دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
پراید هشت هزار دلاره
کجاش برا ما اقتصادیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیز این کجاش ارزانه...من نمیتونم ی پراید بخرم ..۷۰۰از کجا بیارم....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
داینامیک ،لوکس ،ریل بازار ، تیراژ، پلتفرم

از خودتون شروع کنید به پاس نگهداشتن زبان پارسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروهای وارداتی جایگزین پراید و 405 و 206 نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید خودروهای تا ۱۰۰ میلیون وارد بشه ما اگه ۷۰۰ میلیون داشتیم تا حالا یه پراید خریده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشالله با وارد کردن خودروهای با کیفیت و ارزان ، سیلی محکمی به قیمت خودروهای داخلی خورده بشه.
France
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر شما انحصارگران و مافیا اجازه اینکارو میدن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
در صورت واقعی بودن واردات.بازهم واردات دست خود خودروسازهاست و هر بلایی دلشان می خواهد سر مردم می آورند اگر راست می گویند نمایندگی خودرو سازان خارجی دایر شده تا مردم مستقیم خرید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروهای ساخت کارگاه‌های کوچک را بعد از معاینه فنیِ دقیق، پلاک کنید تا انحصار صنعت خودرو شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ارزان دیگه ده برابر کردین ارزان برای جیب های خالی یا محتکر میخره چند برابر می فروشه
آخرین اخبار