محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: عملیات آرایش و تنک خوشه ها در نخلستان های فارس آغاز شد.

حمید زرگری در بازدید از نخلستان‌های جهرم گفت: مهمترین مرحله بعد از گرده افشانی در نخل‌ها، آرایش و اصلاح خوشه‌ها یا تنک کردن میوه خرما است که این امر در نخلستان‌های فارس آغاز شده است.

او گفت:  این عملیات ۶ تا ٨ هفته پس از گرده افشانی و زمانی که میوه‌ها حدود یک سوم وزن اصلی خود را به دست آورده اند، اجرا می‌شود.

زرگری گفت: عمل تنک میوه در اکثر نخل‌ها باعث افزایش مرغوبیت، بزرگ شدن میوه، ایجاد تعادل فیزیولوژیکی بین قسمت‌های رویشی و زایشی گیاه، کاهش ریزش محصول، پژمردگی و خشکیدگی خوشه و پدیده ترشیدگی میوه، افزایش سرعت رسیدگی میوه‌ها و بهبود رنگ گیری آن ها می‌شود.

محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فار در پایان به نخلکاران توصیه کرد برای تنک میوه به ازای هر ١٠ برگ سبز خرما، یک خوشه و یا یک سوم خوشه خرما را از پایین حذف کنند چرا که این کار باعث می‌شود درختان خرما هر ساله به بار بنشینند.

او گفت: سطح زیر کشت خرما در استان فارس ٣١ هزار هکتار است که ۴ هزار و ٨٠٠ هزار هکتار از آن در شهرستان‌های جهرم و خفر وجود دارد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار