کارشناس تربیتی گفت: سطح یادگیری دانش آموزان باید از مرحله دانشی فراتر رود و در حالت مفهومی قرار بگیرد.

ارسنجانی گفت: آموزش مجازی به شدت کیفیت تحصیلی دانش اموزان را کاهش داده است و افت تحصیلی پنهانی را گریبان گیر دانش آموزان کرده است و کاملا مشخص است که سطح سواد علمی اکثر آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

البته به گفته مسئولین آموزش و پرورش در زمان برگزاری کلاس‌ها و امتحان‌های پایان ترم مشخص شد که در دوران تحصیل در فضای مجازی نمره افزایش پیدا کرده که دلایلی مانند استفاده راحت‌تر از فضا و مکان و حتی کتاب برای امتحان دادن اشاره کرد.

به گفته این کارشناس حوزه دانش آموزان با این وجود میزان یادگیری دانش آموزان باید محک زده شود و این موضوع باید در فضای تحصیلی حضوری مورد ارزیابی قرار گیرد و به اصطلاح آماری باید روایی و پایایی این آمار محاسبه شود و به نظر می‌رسد شرایط دانش آموزان با برگزاری آزمون‌ها هماهنگ بیشتر قابل بررسی خواهد بود.

ارسنجانی افزود: تمام دانش آموزان خصوصا دانش آموزان پایه دوازدهم تحصیلی نگران وضعیت خودشان از نظر پاسخ دهی و حتی نوع طراحی سوال‌ها هستند و استرس  بالایی را تجربه می‌کنند.

به عنوان یک مشاور توصیه می‌کنم بهترین کار در این زمان توجه به نمونه سوال‌ سال های گذشته و استفاده از جزوه های آموزشی و خصوصا توجه کامل به کتاب درسی است. سطح یادگیری دانش آموزان باید از مرحله دانشی فراتر رود و در مرحله مفهموی قرار گیرد تا آسان‌تر به سوال‌ها پاسخ دهند. داوطلبان باید با آرامش کامل در فضای آزمون قرار گیرند.

کارشناس تربیتی درباره لزوم برگزاری امتحانات به شکل حضوری گفت: آن چیزی که باید اکنون به دنبال آن باشیم امتحان مجازی نیست و شرایط تحصیلی مجازی لزوما آزمون‌های مجازی را طلب نمی‌کند بلکه آزمون‌هایی که بتواند سطح علمی دانش آموزان را برای آینده نیز در نظر گیرد مهمتر است.

اما احساس می‌کنم باید سطح و نوع سوال‌ها را به نوعی طراحی کرد که سوالات باز تری به دانش آموزان ارائه شود و به جای اجبار در تعداد محدود سوالات در امتحان، سوالات اختیاری بیشتری در امتحانات طراحی شود تا حدود علمی دانش آموزان نیز سنجیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار