رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت گفت: در مناطقی که میزان کنه‌ها بیشتر است، باید نسبت به سم پاشی دام‌ها و محل نگهداری دام اقدام شود.

 

بهزاد امیری گفت:  از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خصوصا کنار جاده‌ها و معابر خودداری شود. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند. خونابه‌ها نیز باید به طریق بهداشتی دفع شود.

او گفت: دام زنده را باید از میادین عرضه مجاز دام خریداری کرد؛ چرا که این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند. گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود  تا ویروس احتمالی موجود در گوشت  از بین برود. جگر پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود و مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند.

به گفته وی ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود. در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن ها هستند.

امیری گفت: در مناطقی که میزان شیوع بیماری ها بیشتر است، افراد باید تا حد امکان از گزش کنه‌ها جلوگیری کنند. در مناطقی که میزان کنه‌ها بیشتر است، باید برای سم پاشی دام‌ها و محل نگهداری دام اقدام شود.

او گفت: افراد باید دقت کنند که نباید کنه‌ها را با دست له کنند. در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند. به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی از بین رفته، نزدیک نشوند و دست نزنند.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار