وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند.

یوسف نوری گفت: با وجود تصویب سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰، شاهد اجرایی شدن این سند در آموزش و پرورش نبودیم و تنها در برخی از مدارس کشور، همکاران ما به صورت خودجوش این سند را اجرا کردند.

او گفت: با وجود آن که بار‌ها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان در ساحت‌های ششگانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای کنکور نیستیم، اما برخی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند.

آماده کردن دانش آموزان برای کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست

نوری گفت: برای آماده کردن بستری که بتواند دانش آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند، داشتن برنامه درسی ضروری است. به این معنا که بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتاب‌های درسی وارد کنیم و در نهایت بر اساس این برنامه درسی، ارزشیابی انجام و نتایج بررسی شود .

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانواده‌ها از این مدارس گفت: مدارس خاص دولتی مانند مدارس استعداد‌های درخشان یا مدارس نمونه، بسیار مورد استقبال خانواده‌ها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور هستیم؛ اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت عدم وجود نیروی انسانی کافی و مناسب، متاسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم؛ پس ۸۰ درصد رتبه‌ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.

دانش آموزان در رقابت ناعادلانه و نابرابر کنکور بازنده هستند

نوری گفت: میزان قبولی در رشته‌های پزشکی به نسبت دانش آموزان رشته تجربی برابر یک به ۱۰۰ است؛ یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ التحصیل رشته تجربی، تنها یک نفر در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند. پژوهش‌ها نشان داده اند که تاثیر روحی و روانی عدم پذیرش دانش آموزانی که سال‌ها پشت سد کنکور مانده اند، بسیار جدی است و خانواده‌های این دانش آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش آموزان به صورت جدی فکر کند.

مطالب غیر کاربردی کتاب‌های درسی نیاز به اصلاح و حذف دارد

او گفت: برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای باشند که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آن‌ها را به مسئولیت اجتماعی برساند. پس باید با بررسی دقیق صاحب نظران و متخصصان، مطالب صرفا حفظی و غیرکاربردی کتاب‌های درسی که در زندگی آینده دانش آموزان هیچ تاثیری ندارد، از کتاب‌های درسی حذف کنیم.

با اعلام نوری امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان اضافه می‌شود و به دلیل کمبود نیروی انسانی، قرار است دانشجومعلمان سال چهارم در تابستان آموزش‌هایشان را بگذرانند و از مهر برای تدریس به مدارس وارد شوند.

نوری درباره وضعیت مدارس غیردولتی گفت: در رابطه با ایجاد مدارس خصوصی، سیاست کلی اصل ۴۴ آموزش و پرورش را مستثنی کرده بود، اما حدود ۱۳ درصد مدارس خصوصی هستند که وضعیت رشد نسبت به دنیا زیاد است. در دنیا مدارس وابسته ایجاد شده اند و دانشگاه‌ها، موسسات خیریه و رجال، به مدارس غیرانتفاعی ورود می‌کنند.

نوری در پاسخ به یک درخواست مبنی بر این که «از مهر ۱۴۰۱ فرزندان معاونان و مدیران آموزش و پرورش از بین تحصیل فرزندان در مدارس غیردولتی و مسئولیت در آموزش و پرورش یکی را انتخاب کنند»، تصریح کرد: بله درخواست خوبی است و این موضوع را برای اجرا ابلاغ می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.