مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فروش کیلویی به جای عددی، پیشنهادی برای مقابله با کم فروشی و بهبود کیفیت نان است.

در میز اقتصاد امروز، آقایان محمدجواد مؤیدیان کارشناس اقتصادی، امرالهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی و پابرجا رئیس اتحادیه نان سنگک استان تهران، به بررسی موضوع عرضه کیلویی نان سنتی پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

طرح فروش کیلویی نان مفید است؟

آقای مؤیدیان کارشناس اقتصادی: استانداردسازی ارزش زنجیره گندم، آرد و نان از مدت‌ها قبل مطرح بوده و با طرح اصلاح یارانه نان، بیش از بیش اجرای آن ضروری است، به طور کلی زنجیره آرد و نان در کشور ما استاندارد نیست، چون بخشی برعهده وزارت جهاد کشاورزی، بخشی برعهده وزارت صمت و بخش دیگری هم بر عهده وزارت اقتصاد است.

قیمت نان از سوی سیاستگذار تعیین و ابلاغ می‌شود؛ در رابطه استانداردسازی قیمت، استاندارد وزن چانه را داریم که با انحرافاتی همراه شده، از جمله این که وزن چانه در استان‌ها و نان‌های مختلف، متفاوت است؛ بنابراین، استاندارد فعلی معیار درستی نیست و می‌تواند اختلافاتی ایجاد کند. این موضوع درست نیست و به همین علت، در بخش نان‌های سنتی انگیزه کم‌فروشی افزایش یافته است.

در اصلاح و بازتوزیع یارانه نان، شاهد بودیم که قیمت آرد صنف و صنعت آزاد شد و به هر کیلو ۱۲ هزار تومان رسید، اما این اتفاق برای نانوایی‌ها رخ نداد که احتمال نشت آرد نانوایی‌ها به سمت صنف و صنعت را بالا می‌برد و به صورت میدانی نیز شاهد هستیم که صفوف نانوایی‌ها طولانی‌تر شده است.

وزن چانه نان چگونه محاسبه می‌شود؟

آقای امرالهی مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی: تخلفاتی از جمله آردفروشی در نانوایی‌هایی که آرد با یارانه نوع یک یا دو می‌گیرند رخ می‌دهد که آرد خود را به بخش صنف و صنعت می‌فروشند و زمانی که می‌خواهند خلأ و کمبود آرد خود را جبران کنند، کم فروشی انجام می‌دهند.

۱۰۷ هزار و ۲۳۵ مورد بازرسی از نانوایی‌های سطح کشور صورت گرفته که عمده تخلفات محرز شده، مربوط به بحث کم‌فروشی و گرانفروشی بوده است. برای ۱۰ درصد این نانوایی‌ها یعنی حدود ۱۰ هزار و ۱۷۰ مورد که تخلفات حاد مثل آردفروشی و گرانفروشی متعدد داشتند و به سامانه ۱۲۴ گزارش شده بود، پرونده تشکیل دادیم و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و به حوزه ارشادی بیشتر عقیده داریم.

وزن چانه نان در استان های مختلف کشور، متفاوت است؛ در شهر تهران وزن چانه نان سنگک با آرد یارانه ای نوع دو (نیمه یارانه ای) ۶۵۰ گرم، بربری با آرد نوع یک (یارانه ای) ۶۰۰ گرم، تافتون با آرد یارانه ای نوع یک ۲۵۰ گرم و نان لواش با آرد یارانه ای نوع یک نیز باید ۱۶۰ گرم باشد.

شیوه جدید فروش نان برای جلوگیری از کم فروشی
اجرای آزمایشی طرح فروش کیلویی نان، در ۲ شهر از استان‌های هرمزگان و چهارمحال و بختیاری آغاز شده و قرار است از کم‌فروشی و کوچک‌شدن نان جلوگیری کند. فروش کیلویی نان به جای فروش عددی، به عنوان پیشنهادی برای مقابله با کم فروشی و بهبود کیفیت نان چند باری در کشور مطرح شده است.

مشکلات عرضه کیلویی نان برای نانوایان چیست؟

آقای پابرجا رییس اتحادیه نان سنگک تهران: فروش کیلویی نان راهکاری برای مقابله با تخلفات نانوایی‌ها پس از آزادسازی قیمت آرد است که با آن موافق هستیم. صنف نانوایان هنوز با نرخ اعلامی پارسال فعالیت می‌کند؛ در حالی که یک نانوایی اگر بخواهد نرخ و وزن قبلی را رعایت کند، به تعطیلی کشیده می‌شود.، زیرا دستمزد کارگر افزایش یافته است.

عرضه کیلویی نان ۵۰ یا ۶۰ سال پیش نیز انجام می‌شد و مردم استقبال می‌کردند و اکنون هم نیاز به یک ترازو و کارگر اضافی دارد که هزینه‌ها را بالا می‌برد؛ پس ابتدا باید نرخ جدید ما اعلام شود.

آقای مؤیدیان کارشناس اقتصادی: در مورد بحث افزایش نیروی کار، نیازی به این کار نیست و همان فردی که نان را روی توری نانوایی می‌گذارد، آن را روی ترازو هم قرار خواهد داد که ترازو هم می‌تواند به کارتخوان متصل باشد و محاسبه کند که مشتری فقط کارت بکشد.

مشکل مهمتر از این، اجاره دادن مجوز نانوایی‌هاست که اگر هزینه‌ای هم به تولید نان در یک نانوایی اضافه شده، بیشتر به علت این اجاره‌هاست، نه هزینه‌های نیروی کار. اگر قیمت آرد نانوایی‌ها هم آزاد و مابه‌التفاوت آزاد و یارانه‌ای به نانوا پرداخت شود، عملا این مشکل هم رفع خواهد شد.

برچسب ها: یارانه نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۳ تير ۱۴۰۱
اگر نظارت مستمر نباشد هیچ فایده‌ای ندارد از زمانی که نان گران شد کیفت پایین تر آمده وزنش هم کمترشده مردم باید علاوه بر افزایش قیمت هزینه دوا، ودرمان معده هم بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۰۷:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام حالا هرچی جلوی قاچاق گازوییل گرفتید نوبت نان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
نه من واقعا در عجم با کیلویی کردن نان ،کیفیت نان چطور بالا میره...
۱-ایا با برشته کردن کیفیت نان بالا میره؟!که نانوا این کارو نمیکنه چون به ضرره نانواست که همه باید قبول کنیم.مسئولین خودشون این رو توضیح دادن که امکان نداره

۲-ایا با نرم دراوردن بالا میره شاید بعضی از مشتریا قبول نکنن(,توجه کنید گفتم نرم ،نه اینکه خمیر)

لطفا اونایی که میگن کیفیت نان بالا میره یک توضیح کوتاهی در این مورد بدن من ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
در بازار رقابت شکل میگیرد اگر مشتری ها متوجه شوند نانوا میخواهد با نرم درآوردن نان از تنور میخواهد نان سنگین تر تحویل دهد مشتری ها از آن نانوائی خرید نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
در بازار رقابت شکل میگیرد اگر مشتری ها متوجه شوند نانوا میخواهد با نرم درآوردن نان از تنور میخواهد نان سنگین تر تحویل دهد مشتری ها از آن نانوائی خرید نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
من خودم هر دفعه دویست تا نون لواش میگیرم و شب تا صبح میزارم خشک میشه برا مصرف سه ماهم بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
یارانه ای که دولت بابت آرد پرداخت میکند شده رانت و فساد هرچه زود تر جمع کنید بساط رانت و فساد را
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۱۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام مدیران ما اصولا از هر مطلبی که اطلاع کافی ندارند بخوانید بیسواد هستند من در آوردی اقدام میکنند مطلب آرد و نان اگر در دست افراد وارد قرار گیرد مساله قاچاق بکم فروشی وجود نخواهد داشت . تا حدود حتی تا بیست سال قبل و نان را کشمن وبا ترازو نفروختند و وزن آن نیز یک چارک ۷۵۰ گرم دو چارک ۱۵۰۰ کرم و چهار چارک یک من وسه کیلو بود از نانوا های قدیمی کمک بگیرید آنها کار بلد هستند لطفا اگر کار بلد نیستید ابداع جدید ارائه ندهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
وزن کردن نان مطلب تازه ای نیست کم نیستند نانواهائی که نان را وزن میکنند
Iran (Islamic Republic of)
نانوا
۲۲:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
هیچ راهی جز برداشتن یارانه آرد و نقدی دادن مردم وجود ندارد تا نان آزاد نشود و رقابتی نشود نان کیفیت پیدا نمی‌کند نان کیلویی موجب میشود نانوا نان را سفید تر دربیاورند پس باز هم کیفیت پایین می‌آید دوما مثلاً نان کیلویی ده هزار تومان شما نان لواش را با سنگک می‌خواهند یک قیمت بفروشند به تمام نانوا ها اعم از سنتی و صنعتی قیمت آرد یکنواخت بدهید سهمیه را بردارید هر که آرد خواست به او بدهید بهترین ومتنوع ترین نان در سطح جهانی در ایران پخت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت خدا بر دزد و کم فروش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
با سلام، اگر این طرح درست اجرا شود خیلی طرح خوبی هست جلو کم فروشی ها و آرد فروشی‌ها رو میگیره...
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۰۸:۰۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
همان طور که جلوی قاچاق سوخت گرفتن حالا نوبت نان هست
آخرین اخبار