‌جزئیات تازه از بررسی سانحه قطار یزد‌؛

اذعان راننده بیل مکانیکی به نزدیک‌شدن بیل به خط‌آهن

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن گفت: درباره حادثه قطار یزد، مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام شد.

‌محمدحسن اسماعیلی درباره آخرین وضعیت بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد - یزد که حدود ساعت ۰۵:۳۰ روز گذشته در بلاک عباس‌آباد - زیرو در منطقه طبس رخ داد، اظهار داشت: کمیسیون عالی بررسی سانحه راه‌آهن در حال بررسی ابعاد مختلف وقوع این حادثه است، این حادثه ابعاد بزرگی داشته است و بیان علت وقوع حادثه در زمان بسیار کوتاه امکانپذیر نیست.


بیشتربخوانید


وی تأکید کرد: باید همه بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد و سپس علت وقوع حادثه و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان اینکه بررسی تیم کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن بلافاصله پس از وقوع حادثه از روز گذشته آغاز شده است، گفت: نباید پیش از بررسی کامل به عوامل بروز سانحه به صورت خام پرداخت و آن‌ها را اطلاع‌رسانی کرد. ضرورت دارد ریشه‌یابی در این باره انجام شود تا علت دقیق بروز حادثه مشخص شود و برای جلوگیری از بروز سوانح بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

* مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام داده‌ایم

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا با راننده بیل مکانیکی از سوی کمیسیون عالی سوانح مصاحبه انجام شده است، گفت: بله. مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام داده‌ایم یکسری گفته‌هایی داشته است، یکسری فعل و انفعالاتی رخ داده که باید همه این فعل و انفعالات و گفته‌ها کنار هم چیده شود، تطبیق داده شود و سپس بررسی شود که کجا ترک فعل شده و یا کار به صورت ناقص انجام شده است.

* عملیات بیل مکانیکی یک ساعت پیش از رسیدن قطار تمام شده بود

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که آیا بیل مکانیکی در دقایق پیش از وقوع سانحه و هنگام وقوع سانحه فعال بوده است؟ اظهار داشت: در راستای بهسازی خط‌آهن، از این بیل مکانیکی استفاده می‌شد. این بیل مکانیکی برای جابه‌جایی تراورس زیر ریل بکار گرفته شده بود، اما زمان کار بیل مکانیکی تمام شده بود و حدود یک ساعت پیش از رسیدن قطار، عملیات بیل مکانیکی تمام شده بود و عملاً نباید در آن منطقه فعالیت می‌کرد و یا حرکت داشته باشد. اما در حال بررسی هستیم که چه اتفاقی رخ داده است که این بیل مکانیکی به عنوان مانع برای قطار ایجاد شد و قطار به آن برخورد کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: طبق صحبتی که با راننده بیل مکانیکی داشته‌ایم وی اذعان داشته است که بیل مکانیکی به کنار خط آمده است و هنگامی که قطار در حین عبور بوده است این بیل مانعی شد که اجازه ندهد قطار بدون مانع عبور کند.

وی با بیان اینکه بیل مکانیکی به خط نزدیک شده بود است، گفت: اینکه لوکوموتیوران چه نقشی در این موضوع داشته است و یا اینکه بیل مکانیکی چه مشکلی داشته است که به خط آهن نزدیک شده است همه در حال بررسی است.

* لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که لکوموتیوران ترمز ناگهانی داشته و آیا تأثیری داشته است؟ عنوان کرد: به هر حال راننده لوکوموتیو که باید ترمز می‌گرفت. اگر ماشینی دچار مشکل شود و یا با یک مانع برخورد کند قاعدتاً ترمز می‌گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه لکوموتیو از ریل خارج نشد، اما واگن‌ها از ریل خارج شده است، گفت: لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است. به هر حال این اتفاق حدود ساعت ۵ صبح رخ داده است باید بررسی شود که علت چه بوده است.

* راننده بیل از شب گذشته در منطقه مشغول کار بوده است

وی ادامه داد: گروه بهسازی خط، در حال فعالیت بودند و تا آن زمان کار می‌کردند راننده بیل از شب قبل تا صبح روی بیل مشغول فعالیت بوده است البته در این بین استراحت هم داشته است ضمن آنکه به دلیل شرایط منطقه، چون عملیات عمرانی در شب انجام می‌شود معمولاً طول روز می‌خوابند، اما اینکه دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است باید بررسی شود.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن افزود: تیم بررسی سوانح راه‌آهن درباره این حادثه بررسی‌های خود را در روز‌های آتی ادامه می‌دهد تا دلایل وقوع حادثه به دقت مشخص شود.

* به اینکه حادثه به صورت عمدی رخ داده باشد نرسیده‌ایم

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که در بررسی‌ها به این موضوع رسیده‌اید که این اتفاق سهوی یا غیرسهوی بوده است؟ عنوان کرد: ما به اینکه این اتفاق به صورت عمدی رخ داده باشد نرسیده‌ایم. ما اگر بخواهیم به عنوان کمیسیون بررسی سانحه صحبت کنیم باید دقیق موارد را مطرح کنیم.۲۲:۲۰

 حدود ساعت ۰۵:۲۰ روز گذشته هنگام عبور قطار مسافری مشهد ـ یزد در بلاک عباس‌آباد ـ ریزو در منطقه طبس، لکوموتیو قطار به بیل مکانیکی حاشیه خط برخورد می‌کند و موجب بروز حادثه می‌شود.

طبق آمار غیر قطعی در این حادثه ریلی متأسفانه ۲۲ نفر جان باختند و ۸۶ نفر مصدوم شدند.

شرکت راه‌آهن، مسافران این قطار را با قطار فوق‌العاده به ایستگاه راه‌آهن طبس منتقل کرد و سپس با اتوبوس به سمت یزد عازم شدند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
وقتی عین برده های قرون وسطا از ملت کار میکشن معلومه که این چیزام پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تهشم میبینی راانده بیل مکانیکی از مسافران فطار بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
22 نفر فوت و 80 نفر مصدوم ، جان مردم برای شما ها فقط عدده ، و از طرفی تشویق به فرزند آوری میکنین . اوف به شرفتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
علتش ساده است.بیل بیل مکانیکی با حریم ریل تماس داشته با توجه به سرعت بالای قطار و برخورد جزئی لکوموتیو با بیل ، راننده تصمیم به ترمز ناگهانی میگیرد و همین ترمز باعث لغزیدن واگن دوم به سمت بیل و پاس شدن آن به طرف مقابل بیل و از ریل خارج شدن واگن دوم و چندتای بقیه می شود.که اگر راننده قطار با آرامش و آهسته بعد تماس با بیل از سرعت خود می کاهید همچین حادثه ای با این عظمت بوجود نمی آمد.کارشناس رحمتی از دورود لرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
وقتی شخصی گیج! با ماشینی خراب درجاده های داغون با عصبانیت حاصل ازگرانی وبدبختی باعث خلق حادثه میشه! فقط جستجوبرای یافتن پرتقال فروش را سختتر خواهدکرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
گفته تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی مثبت بوده
Sweden
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
کاریکی از عوامل داخلی اسراییل است که با دریافت کمک مالی چنین اقدام غیر انسانی را مرتکب شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
خدایا به هر بی عقل بده !!!
داخل قطار که همه زوار علی ابن موسی الرضا بوده دیکه این را تروریستی کردن ، جز بی سلیقه گی و بی عقلی چیز دیگر نمی تواند باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
اذعان! اذعان خیلی چیز خوبی است - با اذعان همه چیز خوب می شود- ما همگی به اذعان کنندگان اذعان می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
مثل قضیه متروپل آبادان که اول گفتید صاحبش دستگیر شد و بعد گفتید صاحبش زیر آوار جان داده و همش هم‌ دروغ بود ، اینبار هم بگید راننده بیل مکانیکی هم کشته شد حداقل مجبور نمیشود اینقدر دروغ بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
هم زنده و هم مرده بودنش دروغ بوده؟ پس یعنی نه زنده هست و نه مرده؟ دروغ به چی میگی شما؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
عمدی هست.شک نکنید