دانشمندان انگلیسی می‌گویند امیکرون توانایی کمتری برای ایجاد کرونای بلند مدت نسبت به سایر سویه‌های کووید ۱۹ دارد.

ویروس کرونا از زمان کشف در ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون شاهد چندین جهش بزرگ و ظهور سویه‌های مختلف بوده است. هم اینک امیکرون، سویه غالب در جهان محسوب می‌شود و بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل دانشمندان اقدام به انجام تحقیقات گسترده درباره رفتار این سویه کرده اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد احتمال آنکه ابتلا به امیکرون باعث بروز کرونای بلند مدت در بیماران شود بسیار کم است. کرونای بلند مدت یا مزمن به حالتی اطلاق می‌شود که در آن فرد علارغم بهبودی از بیماری، همچنان علائم بیماری را برای هفته‌ها و ماه‌ها با خود به یادگار دارد.

محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعات خود پی‌بردند از زمانی که امیکرون به سویه غالب کرونا در انگلیس تبدیل شده (در مقایسه با زمانی که سویه دلتا غالب بود) موارد کرونای بلند مدت در این کشور ۲۰ تا ۵۰ درصد شاهد کاهش بوده است.

این نخستین باری است که یک تحقیق نشان می‌دهد امیکرون نسبت به سایر سویه‌های کووید ۱۹ توانایی کمتری برای ایجاد کرونای بلند مدت در بیماران را دارد. با این حال، محققان می‌گویند این موضوع بدان معنا نیست که افرادی که دچار کرونای بلند مدت هستند دچار کاهش شده است.

امیکرون قدرت سرایت بیشتری نسبت به سایر سویه‌های کرونا دارد، به همین دلیل هم اکنون به سویه غالب جهان تبدیل شده است. از این رو، با افزایش شمار مبتلایان، گرچه امیکرون در درصد کمتری از افراد باعث ابتلا به کرونای بلند مدت می‌شود، اما در شمار افراد مبتلا به کرونای بلند مدت تغییر محسوسی ایجاد نمی‌شود.

مرکز آمار انگلیس در ماه مِه سال جاری میلادی اعلام کرد ۴۳۸ هزار نفر در این کشور از زمان غالب شدن سویه امیکرون شاهد ابتلا به کرونای بلند مدت بوده‌اند. این میزان معادل ۲۴ درصد تمامی موارد ابتلا بوده است. همچنین افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند علائم خفیف تری از کرونا را پس از ابتلا به امیکرون نسبت به سویه دلتا از خود بروز می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.