مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: فصل خوشه بندی نخلستان‌ها از اواسط خرداد آغاز شده و تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

معقول گفت: خوشه‌های سبز و نارس  بر روی شاخه‌های درختان خرما به منظور محصول دهی بهتر و آرایش خوشه‌ها ،برداشت آسان‌تر و جلو‌گیری از ریزش خرما بسته می شوند.

او گفت: در شرق استان کرمان  ۳۶ هزار هکتار باغ  زیر کشت نخل است و بالغ بر ۶ میلیون نخل کار خوشه بندی آن‌ها در حال انجام است.

معقول می گوید: نخلستان‌های بم  بهترین خرمای ایران و جهان را تولید می کند رطب مضافتی بم با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادر می شود.

  او می‌گوید: یکی از مراحل سخت حساس و پر زحمت خوشه بندی نخل است قبل از تغییر رنگ خوشه‌های خرما باید انجام شود و خوشه‌های اضافی و برگ‌های زائد باید حرص و حذف شود و خوشه های خوب سنگین به صورت قوصی به تنه درخت با آرایش منظم توسط الیاف یا طناب بافته شده از خود ضایعات نخل با نام محلی چیلوک به درخت خرما بسته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بم می‌گوید: خوشه بندی  از شکستن خوشه‌ها جلوگیری می کند و باعث می شود محصول کمتر ریزش داشته باشد و کار برداشت آسان شود.

او می گوید: روی هر نخل  ۸ تا ۱۰ خوشه بسته می شود که این امر باعث اشتغال زایی فصلی شده و حتی از استان‌های هم‌جوار برای خوشه بندی نخلستان‌ها به بم می آیند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار