مقاوم سازی مسجد جامع مهاباد در دستور کار قرار گرفت

معاون اداره کل حفظ و احیای بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مسجد جامع مهاباد دارای ارزش تاریخی بسیار ارزشمندی بوده که نمونه آن در سطح کشور کم نظیر است.

امید صادقی در حاشیه بازدید از مسجد جامع مهاباد گفت: ابعاد مختلف احیا، مرمت، بهسازی و مقاوم سازی این بنای تاریخی بررسی و در نهایت مقرر شد در مرحله نخست مقاوم سازی مسجد با ضوابط قانونی پیگیری و برای سال‌های آتی هم از محل منابع ملی نسبت به مرمت آن اقدام شود.

وی گفت: امسال ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ ۳۷ هزار بنای تاریخی کشور در نظر گرفته شده که رقم بسیار پایینی است.

معاون اداره کل حفظ و احیای بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای هر بنای تاریخی که جز هویت ملی و شناسنامه کشور هستند بطور میانگین رقمی معادل ۱۶ میلیون ریال از این محل اختصاص می‌یابد که جوابگوی وضع موجود نیست.

صادقی گفت: اقدامات حفاظتی در راستای جلوگیری از تخریب بنا‌های تاریخی باید بطور مستمر و پیگیر انجام شود تا بتوان از نابودی و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری کرد.

مسجد جامع مهاباد (مزگوت سور)، قدیمی‌ترین مسجد این شهرستان و از زیباترین آثار معماری دوره صفوی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.