رئیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران گفت: ریشه تمام تحولات مورد نیاز کشور حتی در حوزه اقتصادی، در یک رویکرد فرهنگی تربیتی است و اگر ما می‌خواهیم در حوزه اقتصادی به پیشرفت برسیم اول باید در حوزه فرهنگی تربیتی کار بکنیم.

حسین عبادتی در جمع نمایندگان یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی استان فارس گفت: تمامی دستگاه‌ها باید سهم خود را نسبت به نظام تعلیم و تربیت از جمله آموزش و پرورش که مهمترین آن است ادا کنند.

او گفت: تمامی وزارتخانه‌ها باید در نظر داشته باشند که نسبت به جریان تعلیم و تربیت سهمی دارند و این سهم را باید ادا کنند چرا که اگر این نگرش نباشد ما به آن سر منزل مقصود نمی‌رسیم.

عبادتی گفت: رفتار مسئولان نباید با حرف‌های آن‌ها در تعارض باشد، اگر ادعا می‌کنیم که مجلس دانش‌آموزی داریم و دانش‌آموزان ما محور هستند، باید پذیرای شنیدن سخنان آنان نیز باشیم.

او خطاب به دانش‌آموزان عضو مجلس دانش‌آموزی فارس که در این جلسه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته بودند، گفت: با افتخار به شنیدن و یادداشت برداری از صحبت‌های شما پرداختم و گزارشی از صبحت‌های شما دانش‌آموزان را به مقام عالی وزارت خواهم رساند.

 عبادتی از دانش‌آموزان خواست تا از تصنعی و مصنوعی رفتار کردن پرهیز کنند و اجازه ندهند دیگران هم با آنان مصنوعی برخورد کنند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: "این نکته را به یاد بسپارید که تعارفات الکی شما را دچار ریای سازمانی می‌کند که آفت فعالیت تربیتی تشکیلاتی به شمار می‌رود. "

او گفت: اگر قرار باشد تشکیلات پیشتازان به تفکر نوین اسلامی دست یابد، با توجه به صحبت‌های خودتان قرار نیست کسی از بیرون آن را به تفکر مفهومی برساند، بلکه این کار شما دانش‌آموزان است که باعث به ثمر رسیدن آن می‌شود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: سازمان دانش‌آموزی، مجموعه‌ای است که تحقق ساحت اجتماعی تربیت ۶ ساحتی دانش‌آموز را ذیل سند تحول بنیادین برعهده ه دارد، طبیعتا ما تربیت تک ساحتی نداریم و نمیتوانیم بگوییم سازمان صرفا روی ساحت اجتماعی کار می‌کند.

عبادتی گفت: بار اصلی در واقع تربیت ساحت اجتماعی متعلق به سازمان دانش‌آموزی است که دانش آموزان ذیل یک کار تشکیلاتی که با شعار هریک دانش‌آموز یک مهارت اجتماعی در این مسیر حرکت می‌کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان اعتبار این سازمان گفت: اعتبار و سرانه هر عضو پیشتاز ما زیر ده تومان است که با توجه به حجم فعالیت‌هایی که در سازمان دانش‌آموز شکل می‌گیرد جا دارد که نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز توجهی بیشتری به سازمان داشته باشند.

 عبادتی گفت: مربی‌های ما یک ریال حق‌الزحمه دریافت نمی‌کنند و همه، معلمانی هستند که علاوه بر رسالت اصلی خود که معلمی است به طور افتخاری کار مربیگری هم انجام میدهند؛ البته انتظار مادی ندارند، ولی خوب است که از خود فعالیت‌ها حمایت بیشتری شود.

او گفت: باید توجه کنیم که تمامی تحولاتی که لازم داریم حتی در حوزه اقتصادی، ریشه آن در یک رویکرد فرهنگی تربیتی است، اگر ما می‌خواهیم در حوزه اقتصادی به پیشرفت برسیم اول باید در حوزه فرهنگی تربیتی کار بکنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: تمامی دستگاه‌ها باید سهم خود را نسبت به نظام تعلیم و تربیت از جمله آموزش و پرورش که مهمترین آن است ادا کنند؛ تمامی وزارتخانه‌ها باید در نظر داشته باشند که نسبت به جریان تعلیم و تربیت سهمی دارند و این سهم را باید ادا کنند اگر این نگرش نباشد ما به آن سر منزل مقصود نمی‌رسیم.

ساماندهی جریان اردوی گردشگری دانش‌آموزان

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، به برقراری اردو‌های ملی با حضور معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی جدید این سازمان اشاره و گفت: اردو‌ها با تغییرات مختصری همراه است و بنا داریم مردادماه امسال اردوی سبلان را برای پسران و اردوی پیاده‌روی گردنه حیران تا اردوگاه فندقلو را برای دختران برگزار کنیم.

او گفت: رویکرد جدید سازمان دانش‌آموزی در استفاده از ظرفیت‌های استانی است و نمی‌خواهیم فعالیت‌های سازمان فقط در اردوگاه باهنر متمرکز نباشد و برنامه‌های کویرنوردی و جنگل‌نوردی را برای دانش‌آموزان داشته باشیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور از طراحی اردو‌های یک‌روزه برای ۱۲ پایه تحصیلی خبر داد و گفت: اردو‌های یک‌روزه مجموعه آموزشی به شکلی طراحی شده است که به طور مثال اگر دانش‌آموزی در خصوص آرد و نان مطالعه دارد، از سیلو‌های تولید آرد هم بازدید کند.

عبادتی گفت: سازمان دانش‌آموزی پای کار آمده و ساختمان شماره دو این سازمان در تهران به مرکز اردوی گردشگری دانش‌آموزان تبدیل شده و یک واحد جدید به سازمان افزوده شده است.

او گفت: سیاست‌گذاری، آموزش و هدایت کل فعالیت‌های اردو‌های گردشگری نوجوان و دانش‌آموزی کشور را در یک مجموعه ساماندهی می‌کنیم.

معرفی ۳۱۳ شخصیت فاخر با تکیه بر خلاقیت دانش‌آموزان

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره برنامه‌ریزی این سازمان به منظورمعرفی ۳۱۳ شخصیت علمی و فرهنگی فاخر ایرانی-اسلامی، گفت: بر این اساس در ۳۱۳ شهر، سیره و سرگذشت و آثار ۳۱۳ شخصیت علمی فرهنگی از مفاخر بومی توسط دانش‌آموزان پیشتاز مورد پژوهش قرار می‌گیرد و کنگره‌های استانی و ملی این مفاخر برگزار خواهد شد.

او گفت: مسئولیت انتخاب این مفاخر با مربیان ما در مدارس است و دانش‌آموزان از مهرماه تا ۱۳ آبان درباره این مفاخر تحقیق می‌کنند و سپس با نوآوری خود، این مفاخر را در مدارس‌شان معرفی می‌کنند.

عبادتی گفت: در مرحله بعد یعنی آذرماه، اجرا‌ها و گروه‌های دانش‌آموزی فعال و برتر که در معرفی افراد و مفاخر موفق بوده‌اند، در نمایشگاه تجمیعی شهر‌های مختلف گردهم می‌آیند و این مفاخر را به عموم مردم معرفی می‌کنند.

او گفت: سپس در اسفندماه، معرفی‌های برگزیده و برتر در قالب ۳۱۳ معرفی شخصیت، به صورت فضای نمایشگاهی و غرفه‌ای در مصلی تهران تجمیع می‌شوند تا از آن‌ها بازدید عمومی شود. این یک کار تربیتی بزرگ در راستای هویت‌سازی است.

تقویت خودباروی در دانش‌آموزان سراسر کشور

عبادتی در ادامه، با تاکید بر ضرورت تقویت خودباوری در دانش‌آموزان سراسر کشور، گفت: استفاده از تعبیر منطقه محروم در برخی موارد درست نیست؛ یعنی ما با منطقه‌ای مواجه هستیم که شاید از منابع دولتی برخوردار نباشد. در چنین شرایطی می‌توان با ظرفیت خود مناطق کار‌های بسیاری کرد و ما باید دانش‌آموزان را به این باور برسانیم که با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و توانایی‌های که در خود دارند مسیر رشد و پیشرفت را در پیش بگیرند.

او  همچنین با اشاره به مسابقات بازی‌های فکری و سرگرمی رویش به عنوان یک طرح موفق که از سازمان دانش‌آموزی فارس آغاز شده است، گفت: این حرکتی بوده که در سازمان دانش‌آموزی آغاز شده و گل کرده است. شایسته نیست که مجموعه دیگری این کار را بردارد و ما در مقابل این حرکت می‌ایستیم.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی گفت: من از روزی که وارد سازمان شده‌ام خود را عضوی از این تشکیلات می‌دانم و همه دلبستگی من نیز همراه تشکیلات خواهد بود. چون به این موضوع باور دارم که اگر کسی در جایی فعالیت کند، اما به آنجا اعتقاد نداشته باشد، از نظر اخلاقی مرتکب حرام شده است و من به شدت به این موضوع مقید هستم. همچنین از همه همراهان، بدنه دانش‌آموزی و همکارانم در این مسیر قدردانی می‌کنم.

قائم مقام معاون وزیر و رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور با تاکید بر اینکه سازمان دانش‌آموزی استان فارس در مجموعه فعالیت‌های دانش‌آموزی یکی از استان‌های پرچمدار است؛ گفت: سازمان دانش‌آموزی ما در فارس جزء سازمان‌های ریشه دار است و مربیان فارس، مربیان تراز ملی هستند و در تمامی منظر‌ها می‌تواند به موفقیت حداکثری دست‌یابد و جزء استان‌های اول باشد.

او از اصحاب رسانه و به ویژه رسانه ملی خواست تا در انعکاس زحمات و فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی به خصوص سازمان دانش‌آموزی توجهی متفاوت داشته باشند و گفت: باور داریم که رسانه طبیعتاً بیشتر می‌تواند کمک کند که مردم و مسوولان تلاش‌های انجام شده در این حوزه را بیشتر ببینند و به اهمیت تقویت این مجموعه برسند و قطعا در آن زمان شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار