معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیاز است.

این گفته کمال حیدری در نشست کارگروه ویژه پزشک خانواده است؛ در حالیکه مسعود پزشکیان رئیس این کارگروه و نماینده مجلس، بر ایجاد ستاد‌های ملی و استانی پزشک خانواده تأکید کرد، آقای حیدری گفت که ستادی تشکیل نشده و منابع لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده محقق نشده است.

خانم محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت که طرح پزشک خانواده باید تا سال ۱۳۹۳ در تمام شهر‌ها اجرا می‌­شد اما روی کاغذ مانده است.

آقای میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت هم گفت که نزدیک ۸۳ درصد پایگاه‌های بهداشتی در تهران استیجاری هستند و با کمبود خودرو مواجه هستند؛ با این حال در این مراکز اعتبار طرح پزشک خانواده وجود دارد.

در این نشست، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت مجلس خواستار تدوین قانون جامع سلامت و بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده شد؛ او گفت که منابع اجرای این طرح باید افزایش یابد. 

بر اساس گزارشی که آقای رحیمی داده، منابع اختصاص داده شده برای طرح پزشک خانواده چه در سال ۱۳۹۲ و چه ۱۴۰۱، هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده؛ به علاوه ۵۵ هزار نیرو هم در ساختار بهداشتی کشور بلاتکلیف هستند و رابطه استخدامی ندارند. این در حالی است که بهروز رحیمی اضافه کرد «تعداد زیادی پروژه عمرانی نیمه کاره وجود دارد که قبل از اجرای برنامه پزشک خانواده باید به آن‌ها رسیدگی شود.»

نماینده سازمان برنامه و بودجه در نشست کارگروه ویژه پزشک خانواده مجلس گفت که «استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در طرح پزشک خانواده مورد توجه قرار نگرفته است.»

یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اتصال پزشک خانواده در سطوح مختلف را «دچار اشکال» دانسته؛ آقای فاضلی گفت که در دسترس بودن همیشگی پزشک خانواده شرط اجرایی شدن این طرح است.

طرح پزشک خانواده در چند بخش‌ از قانون برنامه ششم توسعه هم به عنوان اولویت قرار گرفته؛ بر اساس قانون برنامه ۵ ساله ششم که کمتر از یک سال از اجرایش باقی مانده، وزارت بهداشت باید هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت در ۲ سال اول اجرای این قانون، سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت و پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان را با اولویت «شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع» را راه اندازی می‌کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۲:۲۱ ۱۳ تير ۱۴۰۱
لطفا هر چه حساب میکنید به دلار باشد. آخر میدانی یک پزشک چند پرس غذا میخورد تا پزشک شود؟ اگر به دلار حساب کنیم مردم باید پزشک را بپرستند.
Germany
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ تير ۱۴۰۱
اگر از پزشکان درست مالیات بر در امد بگیرید به هیچ پول دیگری نیاز نیست حتی
نیمی از مخارج بیمارستان ها هم تامین می شد.
مالیات دادن فقط متعلق به کارگران نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۲ تير ۱۴۰۱
با این طرح پزشکان عمومی به ازائ هر فرد تحت پوشش مبلغی رو ماهیانه بطور ثابت از وزرات خونه میگیرند حتی اگر فرد تحت پوشش مراجعه ای هم نداشته باشه و اگه هم مراجعه کنه اولا باید پول ویزیت بده که در طی این سالیان افزایش یافته و الان ۱۰ هزارتومنه و ثانیا یه برگ ارجاع به درخواست خودش برای پزشک متخصص میگیره و ادامه روند درمان توسط خود بیمار و پزشک متخصص انجام میشه!!! اینجوریه که بار مالی وحشتناک بخاطر به این دلیل و همچنین افزایش حقوق پزشکان متخصص طرف قرارداد پزشک خانواده در درمانگاه ها و بیمارستان های دولتی و دانشگاهی بوجود اومده، خدایی یه ارزیابی کنید ببنید نفع این کار در مقایسه با این بار مالی ایجاد همخوانی داره؟!!! البته جناب پزشکان که خودشون همه کاره صنف شون هستند، آموزش، نظارت، تعرفه گذاری، رسیدگی به تخلفات، توزیع نیروی درمانی...بنابراین امیدی به رسیدگی نیست چون کارد دسته خودش رو نمیبره....ای خداااااااااااااااااا
آخرین اخبار