فعالیت ۵۹ تیم دامپزشکی در روز عید قربان

۵۹ تیم ثابت و سیار دامپزشکی در قالب ناظران بهداشتی و شرعی در روز عید قربان در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۹ تیم ثابت و سیار دامپزشکی با ۲۶ دامپزشک، ۶۲ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۴ ناظر شرعی در روز عید قربان از ساعت ۵ صبح تا ۱۴ کار‌های نظارتی و شرعی را انجام می‌دهند.

او گفت: تیم‌ها در کشتارگاه‌ها به صورت ثابت و در مناطق روستایی و عشایری، مراکز دهستان‌ها و سایر شهر‌هایی که کشتارگاه ندارند بصورت سیار فعال خواهند بود، در مناطقی که روستایی و عشایری هستند و دسترسی  به کشتارگاه ندارند لازم است قبل از ذبح دام حتما داخل گوش‌ها و قسمت‌هایی از بدن دام که مو ندارد و با چشم دیده می‌شود نگاه شود تا کنه وجود نداشته باشد.

اصغر زاده گفت: با توجه به انتقال عامل بیماری تب کریمه کنگو بوسیله کنه در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، حتما دام آلوده را سمپاشی کرده و از ذبح آن خودداری کنید، عدم آبریزش بینی، اشک، بی حالی و بیماری‌های تنفسی، آبریزش از دهان نکاتی است که برای سلامتی دام حتما باید به آن توجه شود و در صورت داشتن علائم از ذبح دام خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: برای تهیه کردن دام افراد در بیرجند به میدان دام که ناظر بهداشتی در آن مستقر است مراجعه کنند و در سایر شهرستان‌ها در کشتارگاه‌ها و مناطق زیر نظر شهرداری‌ها و در صورت نبود این مکان‌ها از دامداری‌های دارای پروانه مورد تأیید دامپزشکی دام تهیه کنند.

او گفت: دامپزشکی با افرادی که به صورت دوره گرد اقدام به فروش دام می‌کنند برخورد می کند.

اصغر زاده همچنین از برخورد قضایی با هرگونه کشتار دام در معابر و مکان‌های عمومی به عنوان تهدیدی علیه بهداشت عمومی خبر داد و گفت: مردم حتما از وسایل بهداشتی همچون دستکش، ماسک و عینک موقع ذبح دام استفاده و دام را در جایی ذبح کنند که قابل شستشو و ضدعفونی بوده و خونابه به یک چاه هدایت و دفن بهداشتی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار