ریاضیات ملکه علوم است و فیزیک به جست و جوی شگفتیهای آفرینش میپردازد. تمام این تعاریف باعث شده اند تا داوطلبان به سمت و سوی رشتههای علوم پایه سوق داده شوند، اما پس از فارغ التحصیلی با اوضاع نا به سامان بیکاری در کشور مواجه شوند.
بیکاری فارغ التحصیلان رشتههای علوم پایه و ریاضی سرمشقی برای داوطلبان کنکور سراسری شده است تا آنها هر ساله از ورود به این رشتهها خودداری کنند و استعدادهای خود را در رشتههای دیگر محک بزنند.
ظرفیتهای خالی این رشتهها هر ساله باعث میشوند که مسئولان هشدار جدی به متقاضیان کنکور دهند. ابراهیم خدایی، رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور گفته بود که با فاجعه خالی ماندن ظرفیت رشتههای علوم پایه مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از آنها خالی مانده است.
عبدالرسول پورعباس، رئیس فعلی سازمان سنجش پیرامون این بحث گفته است که ۱۴۰ هزار داوطلب رشته ریاضی در کنکور سراسری امسال شرکت کرده اند. ۲۵۰ هزار صندلی خالی در این رشته وجود دارند؛ بنابراین طبیعی است که آنها هر رشتهای را که بخواهند قبول خواهند شد.
پور عباس گفت: قبولی داوطلبان رشته ریاضی در دانشگاههای برتر کشور به نمره قبولی آنها بستگی دارد، اما قبولی آنها در سایر دانشگاهها ۱۰۰ درصد تضمینی است.
او گفت: رقابت میان داوطلبان در صندلیهای خاص دیده میشود. ظرفیت برخی از رشتهها را هر چه اعلام قبولی کنیم، باز هم تکمیل نخواهند شد؛ یعنی هم اکنون ظرفیت بالایی برای پذیرش داوطبان در دانشگاهها داریم.
کارشناسان حوزه آموزشی معتقد هستند که علت اصلی خالی ماندن صندلیهای علوم پایه نبود بازار کار مناسب است که باعث بی رغبتی دانشجویان برای گرایش به این رشتهها شده است.
کوچکی نژاد، استقبال نکردن داوطلبان از رشتههای علوم پایه را فاجعه نمیداند و میگوید: باید در بخش صنعت به بازار کار رشتههای علوم پایه توجه کرد تا شاهد رونق گرفتن این رشتهها در کشور باشیم.
حقیقی، عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای گفته است که یکی از دلایل اصلی افول علوم پایه در جامعه ما بحث اشتغال دانشجویان این رشته است.
او گفت: در داخل کشور ما توجه به رشته علوم پایه جز در مراحل تدریس وجود ندارد. گفتنی است که رشتههای علوم پایه در جامعه همانند فونداسیون ساختمان هستند که هرچه محکمتر باشند ساختمانها هم استحکام بیشتری دارند.
او اضافه کرد: دولت باید از رشتههای علوم پایه حمایت کند تا صنایع از آن ها منفعت ببرد. شاید یکی از دلایلی که علوم پایه در ایران افول پیدا کرده این است که نتوانسته ایم زیباییهای علوم پایه را به مردم نشان دهیم.
رئیس دانشکده شمسی پور گفت: افول علوم پایه باعث کاهش هرچه بیشتر گرایش به مهندسی در آینده خواهد شد؛ چرا که مهندسان باید در زمینه علوم پایه قوی باشند، در غیر این صورت مهندسان خوبی نخواهیم داشت.
نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: اهمیت علوم پایه به میزانی است که رهبری نیز به اهمیت آن اشاره کرده اند که مصداق مناسب از اهمیت علوم پایه است؛ ایشان میگویند که علوم پایه ذخیره بانکی شما است که به آن مراجعه و از آن استفاده میکنید.
علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است که اگر به آن توجه نشود، آن موتور خاموش میشود. ممکن است بلافاصله تاثیر نداشته باشد؛ اما در دراز مدت به عنوان عامل تحول و عامل توسعه علم و فناوری اجتناب ناپذیر است. به دلیل این که زود بازده نیست، انتظار از بخش خصوصی نیست و به عنوان وظیفه حکومتی از آن یاد میشود که دولتها باید از توسعه آن حمایت کنند.
نصیری قیداری گفت: توجهی به علومپایه نشده است. پس از انقلاب اهمیت مناسبی به آن داده شد و رصدخانه ملی و تجهیز آزمایشگاههای مرجع و قطبهای علمی رشد چشمگیر در کمیت و کیفیت پایگاههای استنادی و علم دادهها در واقع در این سالها اتفاق افتاده که قابل توجه است؛ همین تحول و توسعه باعث شتاب دادن به سایر حوزههای دانشی شده است.
توسعه علوم پایه منجر به توسعه سایر حوزهها هم میشود. در قوانین کشور به علوم پایه توجه شده است و در برنامههای پنج ساله و یک ساله، این توسعهها اتفاق میافتند. در قانون وزارت علوم به حمایت از علوم پایه اشاره شده که در کنار کاربردی کردن علم و خلق، دانش و ایدههای نو به عنوان وظیفه دولت عنوان شده اند.
گزارش از نادیا عابد
بجز مافیای پزشکی ک عامل عقب افتادگیهای علمی کشور و بی رونقی رشته های دیگه هست،مردم برا سلامتشون ناچارن از نون شبشونم بزنن،اما برا مهندسی،اگ صنعت هم بخوابه،دولت محترم کالای تکنولوژیک آماده وارد میکنه.
چرا فارغ تحصیل رشته ریاضی یا فیزیک نباید برا ابتدایی حق استخدام داشته باشه؟!فقط یسری رشته های من دراوردی دانشگاه فرهنگیان...
من خودم ریاضی فیزیک دهه شصتی بودم با چ ذوقی قبول شدم از دبیری ولی !
تو مرحله گزینش منو و رد کردن توسط،هسته گزینش تو نرکز دانشسرا اون زمان
یک سوال تخصصی رفتاری با دانش اموزان یا علاقمندی م به رشته ریاضی و زبانی که قبول شدم نپرسیدم
ندونستن چقد زدن ب ذوق م ک فعلا برام سوال هس بر چه اساسی منو رد کردن؟؟؟؟ بر اساس چند سوال دینی ؟؟ چ ربطی به کل استعداد و ذوق معلمی داره؟؟ البته دین فقط یک دهم سوالات باید میبود نه کل !!!
رشته های علوم پایه ای که دانشگاه فرهنگیان میده بیرون اغراق نباشه یا سهمیه پدر ومادر فرهنگین یا به خاطر استخدام سریع بعد از فارغ التحصیلی رفتند یا ...الله اعلم
اینا میخوان به بچه های ما رباضی و فیزیک و....درس بدهند
کار مال بیسواداست نه باسوادا
یاد بگیریم به هیچ شغلی و هیچ کسی بی احترامی نکنیم.
در ضمن جامعه ای که پزشکاش بیشتر باشه بی شک اون جامعه یک جامعه ی بیمارِ.
ما بدبخت بیچاره ها کار که نداریم پس ازدواج هم نمیتونیم کنیم.
دلمون به یه آزمون استخدامی خوش بود. پنج ساله دارم بکوب میخونم حالا یه امتیازی به افراد متاهل و دارای فرزند دادن جوری که کلا فاتحه من خوندست.
حالا بگین دل خوشی و امید من به چی باشه؟؟؟
به ازای هر فرزند یک درس عمومی چهل درصد اضافه میشه.
وقتی برای این حجم از مدرکدارانی که بدبختانه در همان دانشگاه آزاد بیسواد پرورده شده بودند هیچ اندیشه و پیش بینی برای بازار کار صنعتی آنها نشده بود - رشد صنعتی نبود و برای هیچکدام از آنها بازار کاری فراهم نبود - از طرفی وابستگی وارداتی صنعتی، باعث شد الان کسی دیگر امیدی به رشته های مهندسی در این کشور نداشته باشد
تعدادی هم که در این رشته ها ادامه تحصیل می دهند بیشتر به فکر کوچ از این سرزمین هستند...(حیف و 100 حیف)
من خودم به بچه هام گفتم ریاضی و دستور زبان رو 20 بگیرین بقیه رو صفر من راضی ام همه اشون زیر 400 سراسری شدن
مافیای پزشکی یعنی چی ؟ کی نمیذاره؟
رشته های فنی و مهندسی یه شغل ساده و بی مسیولیت که هر کسی میتونه انجام بده عین
آیا کسی جز پزشک میتونه طبابت کنه؟ این دو قابل قیاس نیستن
ولی در هرصورت این حجم از فارغ التحصیل بیکار غیر منطقیه