مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی امسال تاکنون ۲۸ هزار و ۹۸۰ متقاضی از استان در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

عباس خداشناس گفت: هم اکنون در سامانه سماح آمار متقاضیان به تفکیک زن و مرد وجود ندارد، از این تعداد متقاضی، ۲۲ هزار و ۵۲۰ نفر از مشهد هستند.

او گفت: مسئولیت اربعین با ستاد مرکزی اربعین حسینی و وزارت کشور است که در هر استان نیز مدیریت آن بر عهده استانداری است. ستاد مرکزی اربعین شامل کمیته‌های مختلف از جمله کمیته‌های ثبت‌نام و اعزام، بهداشت و درمان، حمل و نقل و فرهنگی است که بر اساس وظایف تخصصی این مسئولیت‌ها تعیین شده است.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی گفت: سازمان حج و زیارت در سفر اربعین حسینی در قالب کمیته ثبت نام و اعزام انجام وظیفه می‌کند و مسئولیت ثبت نام زائران در سامانه سماح و تامین راهنمای زائر در شهر‌های نجف و کربلا را عهده دار است و با همکاری کمیته‌های مختلف ستاد اربعین کشور تمامی خدمات در بخش‌های مختلف با بهره‌گیری از اطلاعات سامانه سماح برنامه‌ریزی می‌شود.

خداشناس گفت: تعداد راهنمای زائر با توجه به اعلام ستاد مرکزی مشخص می‌شود که باتوجه به این که ثبت نام متقاضیان اربعین حسینی هنوز ادامه دارد، تعداد راهنمای زائر مشخص نیست، اما هرساله معمولا حدود ۱۰ نفر راهنمای زائر اعزام می‌شوند.

او گفت: سال‌های گذشته اعزام زائران اربعین با دریافت ویزا و روادید از کنسولگری کشور عراق صورت می‌گرفت و آمار زائران از این طریق مشخص می‌شد، اما امسال با توجه به منتفی شدن این موضوع، ستاد مرکزی اربعین برای مشخص شدن امار زائران اربعین ثبت اطلاعات در سامانه سماح را الزام کرده است تا برای ارائه خدمات بهتر به زائران تمهیدات لازم فراهم شود.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی گفت:متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی می‌توانند در سامانه سماح بر حسب شرایط خود محدوده زمانی مورد نظر و نحوه اعزام به اربعین به صورت هوایی یا زمینی را اعلام کنند تا حج و زیارت آمار را به سایر کمیته‌ها از جمله کمیته حمل و نقل برای ساماندهی و تامین اتوبوس، قطار و بلیت هواپیما و نیز به کمیته بهداشت برای انجام تمهیدات بهداشتی لازم و بررسی واکسیناسیون زائران و نیز تزریق دز یادآور واکسن کرونا ارسال کند.

خداشناس گفت: سال ها قبل حج و زیارت آمادگی خود را برای ساماندهی زائران در قالب گروه‌های شبه کاروانی با استفاده از ظرفیت کارگزاران زیارتی تحت پوشش اعلام داشت که به علت تمایل زائران به سفر‌های انفرادی از این طرح استقبال نشد و در ایام اربعین کاروان زیارتی به عتبات نداشتیم.

او گفت: امسال نیز سازمان حج و زیارت با توجه به دارا بودن ظرفیت اعزام‌های کاروانی برای اعزام متقاضیانی که تمایل به شرکت در اربعین حسینی در قالب کاروانی دارند را اعلام آمادگی کرده است.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تزریق دزیادآور واکسن کرونا مورد تاکید است و اطلاعات تکمیلی از طریق وزارت بهداشت به متقاضیان اطلاع رسانی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.