وزیر فرهنگ گفت: زبان فارسی جزو جدایی‌ناپذیر هویت ملی است و متعلق به جریان خاصی نیست.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: توجه مسئولان در واژه‌گزینی کلمات فارسی از شرایط مطلوبی برخوردار است و در بسیاری از جلسات که بیشتر آن‌ها مرتبط به موضوعات اقتصادی است توجه مناسبی نسبت به زبان فارسی می‌شود چرا که زبان فارسی جزو جدایی‌ناپذیر هویت ملی است و این موضوع جناحی، حزبی و متعلق به جریان خاصی نیست؛ هرچند این مساله در انقلاب اسلامی و توسط امام خمینی (ره) و بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی احیا شده است.

طبق قانون اساسی موظف به پاسداشت زبان فارسی هستیم

به گفته اسماعیلی شاید اگر تاکیدات رهبری در حوزه زبان فارسی نبود ما امروز در این بخش وضعیت نامناسب‌تری داشتیم، البته توجه به زبان فارسی به‌ معنی نفی خرده فرهنگ‌ها و تنوع گویش‌ها و سایر زبان‌های رایج در ایران عزیز نیست بلکه توجه به زبان رسمی کشور است و طبق قانون اساسی موظف به پاسداشت آن هستیم.       

او می‌گوید: حفظ و پاسداشت زبان فارسی از اولویت معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در حوزه فیلم‌های سینمایی، سازمان سینمایی باید دقت لازم اجرایی شود و در مجوز ساخت و نمایش آثار باید نسبت به کلمات فارسی دقت شود چرا که در تبلیغات این آثار نباید از کلمات بیگانه استفاده شود.

اقدمات خوب صداوسیما در حوزه پاسداشت زبان فارسی

اسماعیلی گفت: صداوسیما در حوزه پاسداشت زبان فارسی  اقدامات خوبی داشته، اما در حوزه هایی، چون برنامه‌های ورزش استفاده از کلمات غیرفارسی کاملا رواج دارد و باید اصلاح شود.

 سامانه پاسداشت زبان فارسی از نمونه های حمایت دولت مردمی

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: برپایی منظم و با برنامه شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در دوره جدید نشان دهنده عزم وزارت فرهنگ در حفاطت از زبان فارسی است.

زبان فارسی هویت ملی ایران

به گفته عادل: زبان فارسی هویت ملی ایران است و هرکس خواهان پایداری و پایندگیِ ملت ایران باشد، باید پای زبان فارسی نیز بایستد. زبان فارسی موضوعی فراجناحی است، هرکس خواهان وجود ملت ایران باشد، باید خواهان زبان فارسی نیز باشد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار