کاهش مصرف گاز در میان اعضای اتحادیه اروپا به یک تصمیم چالش برانگیز تبدیل شده است.

کشور‌های اتحادیه اروپا درباره کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز دچار اختلاف هستند.

به نقل از سی سی تی وی، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد در زمستان سال جاری سبب ایجاد شکاف بین کشور‌های عضو آن شده است. اتحادیه اروپا این طرح را اوایل هفته به دنبال کاهش منابع گاز ارائه کرد. برخی از کشور‌ها و از جمله اسپانیا و پرتغال با این طرح مخالفت کرده اند.

کشور‌های مختلف با دلایل مختلف با این طرح مخالفت کرده اند. برای مثال لهستان می‌گوید نیازی به کاهش مصرف گاز خود ندارد، زیرا از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال جاری مقادیر زیادی گاز طبیعی ذخیره کرده است و میزان ذخایر گاز آن به ۹۵ درصد ظرفیت خود رسیده است.

برخی از کشورها، مانند اسپانیا و پرتغال که از روسیه گاز وارد نمی‌کنند و گاز خود را از منابع دیگر تامین می‌کنند می‌گویند که نمی‌خواهند این کاهش قابل توجه را همانند کشور‌هایی که از روسیه گاز وارد می‌کنند، انجام دهند. برای مثال جمهوری ایرلند که به شبکه گازی اروپا ملحق نشده هم اعلام کرده است که میزان گاز مصرفی خود را کاهش نمی‌دهد.

مجارستان هم اعلام کرده است می‌خواهد مقادیر بیشتری گاز از روسیه وارد کند. هرگونه اجماع در بین کشور‌های اروپایی برای کاهش مصرف گاز مشکل به نظر می‌رسد. انتظار می‌رفت که در آستانه رای گیری هفته آینده در این رابطه اقداماتی انجام شود. قرار است که وزرای انرژی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اینجا در بروکسل گردهم آیند و در این رابطه رای گیری کنند. اما قطعا به نظر می‌رسد که اختلاف نظر‌هایی در این زمینه وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار