مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی استان حدود ۷ درصد نسبت به میانگین کشوری آن کاهش یافته است.

علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میانگین مصرف آب بخش کشاورزی کشور ۹۰ درصد است که این رقم در استان با اقدامات مختلف و هوشمندسازی شمارشگر‌ها به ۸۲.۹ درصد رسیده است.

او افزود: همچنین سهم مصرف آب در استان در بخش آشامیدنی ۱۲.۳ درصد، صنعت و معدن ۱.۳ درصد و خدمات ۳.۳ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اصلی‌ترین راهکار کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان نصب و بهره برداری از سامانه اندازه‌گیری میزان مصرف آب بر روی چاه‌ها بوده است.

طاهری بیان کرد: در شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اطلاعات و آمار مصرف آب بیش از هشت هزار حلقه چاه برقی رصد می‌شود و امکان قطع مصرف آب نیز به صورت مستقیم از این شرکت وجود دارد.

او تصریح کرد: امنیت غذایی در گرو تلاش کشاورزان است و امیدواریم در آینده نزدیک با حجم مصرف کمتر از ۸۲.۹ آب در بخش کشاورزی، شاهد افزایش تولید و درآمد کشاورزان و کاهش میزان مصرف آب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: برآورده کردن نیاز آب شهری به ویژه در بخش آشامیدنی سخت است و حتی اگر بیشترین صرفه جویی و بهره وری را اعمال کنیم باز هم پیگیری جدی بحث‌های مهمی مانند سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی ضروری است.

طاهری اظهار کرد: خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که هم اینک کمتر از یک سوم حجم این سد‌ها آب دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.