معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه از حق مشروع مسکو برای تضمین منافع امنیتی خود در جنگ با اوکراین دفاع کرد.

سازمان ملل متحد در نیویورک هم اکنون میزبان کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که شرکت کنندگان در آن در شرایط بسیار متشنج جهانی کنونی در حال بحث در مورد راهبردی برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای هستند.

به گزارش اسپوتنیک، ایگور ویشنوتسکی، معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه که در این نشست شرکت داشت گفت: جنگ ترکیبی که علیه روسیه به راه افتاده است از ظرفیت تبدیل شدن به درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای مملو است. کارزار نظامی (جنگ) ترکیبی علیه روسیه به راه افتاده است و روسیه مجبور است از حق مشروع خود برای تضمین منافع اساسی امنیتی خود که مملو از درگیری مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای است دفاع کند.»

ویشنوتسکی در ادامه افزود روسیه بر این باور است که هیچ برنده‌ای در جنگ هسته‌ای وجود ندارد و هرگز نباید آغاز شود.

او گفت: «معتقدیم که در جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید و ما از امنیت برابر و غیرقابل تقسیم برای همه اعضای جامعه جهانی دفاع می‌کنیم.»

ویشنوتسکی در سخنرانی خود بر این نکته که وضعیت در زمینه ثبات راهبردی به سرعت رو به وخامت است و فعالیت‌های مخرب ناتو باعث ایجاد بحران در میانه اروپا شده است تاکید کرد.

وی افزود: نقض آشکار اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در نتیجه گسترش آسیب زا بلوک نظامی کشور‌های مدعی سلطه نظامی-استراتژیک و ژئوپلیتیکی یک بحران شدید را در میانه اروپا برافروخت.

روسیه: برنامه هسته‌ای ایران در اسرع وقت حل شود

ویشنوتسکی در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل بر لزوم اجرای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: ما متقاعد شده ایم که لازم است به اجرای کامل برجام بازگردیم تا موضوع برنامه هسته‌ای ایران در اسرع وقت حل شود.

ویشنوتسکی با اشاره به اینکه واشنگتن تحولات مثبت در مذاکرات ثبات راهبردی را از ارزش انداخته است، ادامه داد: «روسیه به اجرای تعهدات خود تحت معاهده استارت ۲۰۱۰ ادامه می‌دهد. به ابتکار ما، در فوریه ۲۰۲۱، این قرارداد به مدت ۵ سال تمدید شد و در ژوئیه ۲۰۲۱، با توافق روسای جمهور فدراسیون روسیه و آمریکا، یک گفتگوی جامع در خصوص "ثبات راهبردی" آغاز شد.

وی گفت: «تحولات مثبت، با سیاست آمریکا مبنی بر نادیده گرفتن خطوط قرمز روسیه در حوزه امنیتی بی ارزش شد. واشنگتن از مخالفت ما با روند مخرب به عنوان بهانه‌ای برای توقف گفتگو‌های راهبردی بهره برد.»

ویشنوتسکی در واکنش به اظهارات برخی کشور‌ها در خصوص تجاوز روسیه به اوکراین و عملیات نظامی ویژه مسکو، تمامی اتهامات بی‌اساس درباره تجاوزگری روسیه را رد کرد. او گفت: تمایل داریم قاطعانه تمام اتهامات علیه خود مبنی بر تجاوز بی علت به اوکراین را رد کنیم. رژیمی که اکنون در کی یف حاکم است در نتیجه یک کودتا به قدرت رسید و بی درنگ آزار و اذیت و سپس درگیری مسلحانه را علیه جمعیت روس زبان دونباس آغاز کرد.

او به حاضران در کنفرانس خاطرنشان کرد که مقامات کی‌یف، با وجود امضای توافق‌نامه‌های مینسک، هرگز به آن عمل نمی‌کنند. او همچنین وعده داد که روسیه به کنایه‌ها درباره تهدیدات ادعایی با سلاح‌های هسته‌ای و اقداماتی با هدف تضعیف امنیت هسته‌ای در اوکراین، پاسخ مفصلی بدهد.

در ادامه نیز، الکساندر تروفیموف، نماینده روسیه در کنفرانس ضمن تاکید بر این که با توجه به شرایط فوق، روسیه به شدت از تفاهم نامه بوداپست در سال ۱۹۹۴ که امنیت اوکراین را در ازای تسلیحات هسته‌ای آن تضمین می‌کرد، پیروی کرد افزود: اتهامات به روسیه مبنی بر قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای صادقانه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
اینا این چیزا حالیشون نیست
آخرین اخبار