دستگاه تشخیص سرطان قابل حمل جهت شروع درمان سریع در جنوب صحرای آفریقا گسترش می‌یابد.

 

یک دستگاه تشخیصی قابل حمل توسط محققان Cornell Engineering و Weill Cornell Medicine طراحی شده است، در آزمایش‌های بالینی در اوگاندا برای شناسایی موارد سارکوم کاپوزی، یک بیماری رایج و در عین حال دشوار تشخیص داده شده است که اغلب نشان دهنده وجود عفونت HIV است.

سارکوم کاپوزی، یک نوع سرطان سلول‌های عروقی نسبتاً نادر است که در انسان‌ها شایع است و می‌توان وجود آن در موجودات دیگر را انکار کرد. این بیماری باعث ظهور ضایعات پوستی قهوه‌ای – صورتی رنگ بر روی انواع سطوح بدن شده و باعث ورم در این نواحی می‌شود.

اکنون این راه‌اندازی به ۱۱ سایت در سراسر جنوب صحرای آفریقا، از جمله مکان‌هایی در کنیا، تانزانیا، رواندا، بوتسوانا و مالاوی در حال گسترش است، که در آن مکان‌ها کمبود تست‌های تشخیصی و متخصصان است.

زمان مورد نظر برای آسیب‌شناسی، منجر به انتظار‌های طولانی و گاهی نتایج اشتباه شده است. تشخیصی که از سال ۲۰۱۷ در آفریقا انجام شده است و بسیار دقیق است.

سیستم قابل حمل KS-COMPLETE با ایجاد نتایج در عرض یک ساعت در محل مراقبت، سرعت تشخیص دقیق و در نهایت درمان را برای بیماران افزایش می‌دهد.

دیوید اریکسون، سرپرست پروژه، پروفسور مهندسی مکانیک کالج Sibley که این فناوری را توسعه داد، گفت: ما به دنبال به کارگیری فناوری هستیم که بتواند الگوی تشخیص سارکوم کاپوزی در جنوب صحرای آفریقا را تغییر دهد.

اریکسون گفت: امیدواریم که بتوانیم با ارائه تشخیص درست همان جایی که بیمار است، بدون فرستادن آن به یک متخصص خارجی، میزان زمان به نتیجه رسیدن را کاهش دهیم و سریعتر بتوانیم دسترسی بیمار را به مراقبت سریعتر و نتایج بالینی بهبود بخشیم.

سارکوم کاپوزی (KS) سرطان سلول‌هایی است که رگ‌های خونی یا لنفاوی را می‌پوشانند و معمولاً به صورت ضایعاتی روی پوست، داخل دهان، غدد لنفاوی یا در ریه‌ها یا دستگاه گوارش ظاهر می‌شوند.

یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان‌ها در جنوب صحرای آفریقا، KS است، که اغلب به دلیل سرکوب سیستم ایمنی ناشی از HIV ایجاد می‌شود.

محقق سزارمن گفت: در حالی که تشخیص پاتولوژیک برای تشخیص KS حیاتی است، متأسفانه KS در بخشی از جهان شایع‌ترین است و کمبود شدید پاتولوژیست و استاندارد‌های بسیار متغیر وجود دارد.

رویکرد مولکولی ارائه شده توسط فناوری‌های جدید باید نیاز به تشخیص دقیق و سریع KS را برطرف کند.پلت فرم KS-COMPLETE از دو جزء تشکیل شده است: SLICER و TINY.

سیستم SLICER به طور خودکار یک نمونه بیوپسی را به «ریز هسته‌هایی» پردازش می‌کند. سپس تشخیص TINY وجود هرپس ویروس مرتبط با سارکوم کاپوزی را با جداسازی و بزرگ‌نمایی DNA آن از طریق فرآیندی به نام تقویت همدما با واسطه حلقه شناسایی می‌کند.

طبق مطالعه آتی تیم پروژه که شامل محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌شود، در آزمایش‌های بالینی بر اساس ۵۰۶ بیوپسی جمع‌آوری‌شده از بیماران در سه کلینیک HIV در اوگاندا، TINY به حساسیت ۹۷ درصد، ویژگی ۹۲ درصد و دقت ۹۶ درصد دست یافته است.

سانفرانسیسکو و موسسه بیماری‌های عفونی در کامپالا در اوگاندا، علاوه بر گسترش استقرار KS-COMPLETE، بر اصلاح سیستم SLICER تمرکز خواهد کرد.

اریکسون گفت: بخش واقعاً چالش برانگیز، پردازش نمونه است. زمانی که نمونه‌برداری از یک فرد خارج می‌شود، چگونه می‌توانید نمونه را به شرایطی برسانید که برای رفتن به TINY مناسب باشد؟ معلوم می‌شود که این یک مشکل واقعاً سخت است.

برای مثال، آزمایش کووید، فقط نیاز به یک سواب کوچک از بینی و چند سلول دارد.اما در اینجا، ما یک تکه بزرگ پوست داریم که باید به نحوی سریع و کارآمد آن را پردازش کنیم. " محققان امیدوارند پلت فرم KS-COMPLETE در نهایت بتواند برای تشخیص سایر بیماری‌های پوستی فراتر از سارکوم کاپوزی استفاده شود.


منبع: سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار