در میز اقتصاد مطرح شد

ثبت بیش از ۵۰ هزار قلم کالا در سامانه ۱۲۴

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: بیش از ۵۰ هزار قلم کالا در سامانه ۱۲۴ ثبت شده و زیرساخت های لازم برای شناسایی کالا فراهم شده است.

امروز در میز اقتصاد درباره  شناسه اصالت کالا با حضور شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت بحث و گفت وگو شد.

سوال : چرا شناسه کالا در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت ؟

شاه میرزایی: شناسه کالا اصالت کالا را می تواند تامین کند.کد رهگیری مبتنی بر شناسه است. این سند فروش باید شناسه باشد. بارکد بر اساس همان شناسه تولید شده است. تمام فروشگاه هایی که بارکدخوان دارند از آن استفاده می کنند. این یک سامانه ریشه ای و پایه ای است که همه چیز از جمله  قیمت،اصالت کالا،جلوگیری از قاچاق  بر پایه آن خواهد بود.

سوال: هم اکنون در چه مرحله ای هستیم ؟

شاه میرزایی : یک کار به عهده وزارت صمت و دیگری بر عهده تولید کننده است. همه موارد لازم ابلاغ شده  و اگر کالایی کد شناسه ندارد این به دلیل کم کاری تولید کننده است.باید وارد سامانه شده و شناسه اختصاصی بگیرند. در فروشگاه ها تقریبا همه ی کالا ها شناسه دارند.

البته هم اکنون در این دولت پیشرفت چشمگیری را مشاهده می کنیم ، زیرا در این مدت ۵۰   درصد  رشد داشتیم.

سوال به جز این سامانه برنامه دیگری وزارت صمت دارد؟ 

شاه میرزایی : طوری تلقی می شود که انگار فقط وزارت صمت مسئول تمامی  قیمت ها است اما اینگونه نیست ما باید زیر ساخت ها را ایجاد کنیم. وزارت صمت باید زیر ساخت ها را ایجاد کند و قیمت ها را هم ستاد ها ارائه می‌دهند.

ما هم اکنون به بالای سه میلیون کالا رسیدیم.سامانه ۱۲۴ قیمت ها را اعلام می‌کند، هم اکنون بالای ۵۰ هزار قلم کالا را در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده‌ایم.مرجع قیمت در کشور طبق قانون این سامانه است.

بنابراین در تمام آمار ها رشد خوبی را شاهد هستیم که اثرات آن  در سال های آینده دیده می‌شود. 

سوال : در رصد کالا ما آمار خوبی داریم ؟

شاه میرزایی:در سال های قبل جهش قیمت داشتیم و قابل کنترل نبود.اسناد فروش بالای ۸۰ درصد همه کالاها در سامانه ثبت می شوند.بالاخره نوسانات قیمت به دلیل قطع برق و تغییر قیمت دلار اتفاق می‌افتد. 

اگر در سامانه قیمت ها ثبت نمی‌شد و اگر خریدار تایید نمی‌کرد،همکاری بین خریدار و فروشنده شکل نمی گرفت.

بعضی از کالا ها و برند هایی که در صدا و سیما تبلیغ می‌شود  یا در فضای مجازی وجود دارند،ممکن است تقلبی باشند.خدمات پس از فروش و شناسه نداشته باشند.

تجارت الکترونیک در همه جای دنیا بزرگ ترین محل اشتغال زایی است.

پیش از این یک رقابتی بین کسب و کار های مجازی وجود داشت. اما شما می توانید در نیمه شب وارد سامانه شوید و ثبت کنید.ما در این سامانه امضای طلایی نداریم.

شما فرض کنید از خدمات مالی و مشاوره ای و حقوقی و روانشناسی  و... بهره مند شوید،  یک سوم کسب و کار ها به علت روانشناسی ورشکست می‌شوند. اساسا در ساختار جدید وزارت صمت یک اداره کل درست شد به اسم خدمات کسب و کار تا کنون ۳۰ کلینیک خدمات کسب و کار تاسیس شده است و تا آخر سال قرار ۲۰۰ شرکت خدمات کسب و کار تاسیس شود.خود شرکت های بخش خصوصی به آنها کمک می کنند.

 تمام معاملات دولت باید در این ستاد ثبت شود. ما هم اکنون حدود یک و نیم میلیون گواهی امضا صادر کرده ایم. خود بخش خصوصی اشتغال زا است و از احتکار و قاچاق‌ جلوگیری می‌کند.

سوال :چقدر ما مسیر طی نشده داریم در این سامانه؟

شاه میرزایی:در هر دو سامانه انبار ها و تجارت ،ما پیشرفت بسیار خوبی را  داشته ایم. بیش از یک میلیون انبار در کشور ما ثبت شده است.درباره انبار های ثبت نشده در سامانه اطلاعی نداریم.

هم اکنون  اتصال ها به خیلی از سامانه ها انجام شده است. طبق قانون دو ماه دیگر دستگاه ها فرصت دارند که بیایند و متصل شوند. باید پایانه ها در خرده فروشی ها ثبت شود که خیلی کند است.سامانه انبارها جزئی از سامانه تجارت است.

ما تا به حال خرید شفاف داشتیم. هم اکنون ما باید قدرت خرید مردم را حفظ کنیم. تولید نباید دچار رکود شود. باید تامین مالی زنجیره ای را اجرا کنیم.

بانک ها فراخوان شده اند برای طرح توان خرید که بیایند تقریبا پنج بانک به این طرح پیوستند. بانک های پارسیان،رفاه،ملی،آینده و ۱۰هزار میلیارد تومان برای خرید کالای ایرانی اعتبار گذاشتند. این تسهیلات باید در سامانه توان خرید ثبت شوند.

ما در خواست کردیم که بانک ها اجازه بدهند که این طرح را ترویج دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار