رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد از خشک شدن کامل تالاب پیرسلمان از تالاب‌های طبیعی و زنده در استان همدان خبر داد.

مجید اسکندری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد با اشاره به خشک شدن کامل تالاب پیرسلمان گفت: این تالاب طبیعی از ماه پیش به علت کاهش نزولات جوی، تنش آبی و خشکسالی‌ها و برخی عوامل انسانی،  برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه کشت دوم برخی از کشاورزان پیرامون تالاب خشک شده است.

او گفت: تالاب پیرسلمان به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های همدان از فعالیت تعدادی چشمه‌های جوشان در منطقه حاصل شده بود و در فصل مهاجرت زیستگاه مناسبی را برای پرندگان مهاجر به وجود آورده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد با بیان اینکه چندسال پیش هم تالاب پیرسلمان دچار خشکسالی کامل شد و با بارندگی‌ها مجدد احیاء و آبگیری شد گفت: با بارندگی‌ها، این تالاب دوباره احیاء و به زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزیان مبدل خواهد شد.

اسکندری از لایروبی ۵۰ درصد تالاب پیرسلمان خبر داد و افزود: مابقی لایروبی تالاب را نیز از طریق بخشداری پیرسلمان اسکندری به صورت مشارکتی با استفاده از ماشین آلات این بخشداری پیگیر هستیم که انجام شود.

او با اشاره به تالاب فصلی چم‌شور اسدآباد گفت: این تالاب فصلی  با وسعت کل ۵۰۰ هکتار واقع در ۲۵ کیلومتری اسدآباد بوده که به علت خشکسالی چند سال اخیر و کاهش بارندگی‌ها درچند سال اخیر آبگیری نشده و به نقطه‌ای کویری تبدیل شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد با بیان اینکه با اندک باد و طوفان خاک‌های فرسوده و گردوغبار از کف تالاب به سمت روستا‌های منطقه چهاردولی و همچنین شهر اسدآباد بلند می‌شود، افزود: این تالاب فصلی زیستگاه پرندگان و جانوران بسیاری بوده و هر سال در بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو بوده است.

اسکندری ، خشکسالی‌های مداوم، چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه کشاورزان از تالاب و چرای بی رویه دام‌ها را  از جمله عوامل فرسایش خاک و تخریب بستر این تالاب فصلی دانست.

تالاب دو تا سه هکتاری پیرسلمان واقع در ۲۰ کیلومتری شهر اسدآباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به واسطه قرار گرفتن مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان در جوار این تالاب باعث نگرش معنوی ساکنان منطقه به این تالاب شده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار