معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:سالانه از محل آزمون استخدامی کمتر از هزار نفر به معاونت پرروشی اختصاص می‌دهند و عمده پذیرفته‌شدگان آزمون، معلم هستند.

اصغر باقرزاده گفت: نقطه محوری تربیت، مسئولیت پذیری و قدر شناسی است و اگر بتوانیم در وجود افراد این را نهادینه کنیم بسیار اهمیت دارد و نماز نیز تجلی قدرشناسی از پروردگار است و بر همین اساس سه شنبه، نوزدهم مهر و در آستانه ولادت پیامبر (ص) طرح نور چشم را در همه مدارس کشور آغاز می‌کنیم.

وی افزود: در ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد آموزشگاهی نمازخانه وجود دارد. برای برپایی نماز جماعت فردا از همه مدارس خواستیم که این برنامه را در صحن مدارس و مساجد همجوار مدارس اجرا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این برنامه به صورت نظام‌مند و با کمک گروهی از معلمان، مربیان و مدیران باسابقه، آماده شده و از روز سه شنبه ۱۹ مهرماه به صورت نمادین با برگزاری نماز‌های جماعت و حضور حداکثری دانش‌آموزان و فرهنگیان در یکی از اماکن مقدس یا بقاع متبرکه یا حیاط مدارس برگزار می‌شود گفت: شروع آموزش عملی نماز توسط معلمان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی دختران، و پایه‌های هفتم و هشتم پسران با استفاده از محتوای کتاب‌های درسی، تمهید مقدمات برای آشنایی و آموزش دانش‌آموزان با موضوع تقلید و مرجعیت و آشنایی آن‌ها با مراجم عظام تقلید، اهتمام جدی به امر آموزش مستمر دانش‌آموزان در آستانه تکلیف در طول سال تحصیلی، برگزاری با شکوه مراسم جشن تکلیف (بهار بندگی) برای دختران پایه سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم دوره متوسطه اول در پایان سال تحصیلی، بخشی از جمله برنامه‌هایی است که ذیل طرح نور چشم اجرا می‌شود.

باقرزاده درباره رشد میزان خطرپذیری دانش آموزان،گفت: این مباحث امنیتی است و چنین مواردی احتیاج به گفت‌وگوی فراوان دارد، البته وضعیت خشونت و آمار‌های موجود در جمعیت دانش‌آموزی را می‌پذیریم، هرچند دلایل و عوامل مختلفی در بروز چنین مواردی نقش دارند.

وی افزود:، اما باید از نگاه کارشناسی و تربیتی این بحث را بررسی کرد. عدم برقراری ارتباط موثر و مستقیم از جمله اشکالات است و راه حل را در توجه به این موضوع می‌دانیم. اولین قدم برقراری ارتباط مستمر، مستقیم و صمیمانه با نوجوانان است و اگر این راهبرد ما باشد باید چند فعالیت انجام دهیم. اولا باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم. به مدت ۲۵ ماه مدارس تعطیل و آموزش‌ها غیرحضوری بود، بچه‌ها خانه‌نشین و از مدارس دور شدند. تهدیداتی بر تعطیل ماندن مدارس وجود داشت. عدم برنامه‌های حضوری هیجانات را بالا می‌برد و در اولین گام مهم است که برگزاری حضوری مدارس با آرامش پیش برود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه مسائلی که در آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود مسائل آموزشی و تربیتی است گفت: ایجاد فضای مناسب برای آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان با مشکلاتی، چون کمبود اعتبارات و موارد دیگر مواجه است، اما ما از مسئولیت‌های خود شانه خالی نمی‌کنیم و برنامه ما این است، بعد از ایجاد آرامش در جامعه که رو به بهبود است، باب گفتگو با دانش‌آموزان از سوی اولیاء و والدین دانش‌آموزان باز و شرایطی برای ابراز وجود و احساسات آن‌ها فراهم کنیم.

باقر زاده ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی با محوریت ستاد اقامه نماز و جلب همکاری اولیای دانش‌آموزان در فعالیت‌های مختلف اقامه نماز از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند به حل و فصل برخی مشکلات و چالش‌ها مانند عدم وجود نمازخانه یا تجهیز نبودن آن در مدارس کمک کنند.

باقرزاده درباره وضعیت نیروی انسانی در معاونت پرورشی نیز توضیح داد و گفت: حدود ۴۲ هزار مربی پرورشی داریم و با کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی رو به‌رو هستیم. سالانه از محل آزمون استخدامی کمتر از هزار نفر به معاونت پرروشی اختصاص می‌دهند و عمده پذیرفته‌شدگان آزمون، معلم هستند. در دانشگاه فرهنگیان رشته امور تربیتی و مشاوره دوسال است راه‌اندازی شده که سال گذشته ۱۰۰۰ و امسال ۵۰۰ نفر جذب شده‌اند این در حالی است که حدود ۴۰۰۰ خروجی بازنشستگی در هرسال داریم.

وی افزود: در حوزه مشاوره، باید نزدیک به ۴۵ هزار نیرو باید داشته باشیم که اکنون ۱۳ هزار مشاور داریم و با کمبود ۳۵ هزار نیروی مشاوره مواجهیم. ۱۵ درصد مشاوران ما در دوره ابتدایی، ۴۵ درصد در متوسطه اول و ۴۰ درصد در متوسطه دوم مشغول به ارائه خدمت هستند.

او درباره طرح امین گفت: افراد این طرح از طرف حوزه وارد می‌شوند و وظایف محدودی در مدارس دارند در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر هستند و تا آخر سال به ۲۵ هزار نفر افزایش پیدا خواهند کرد و فعلا زیر نظر حوزه به ما کمک می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.