سید صدرا خوشقدم رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سرویس مدارس یک آییننامه دارد که مصوب هیئت دولت است و ذیل این آییننامه کارگروه ماده ۱۸ تعریف شده است، وظیفه این کارگروه که متشکل از تاکسیرانی، نماینده انجمن اولیا و مربیان و آموزش و پرورش است، پیشنهاد نرخ سرویس مدارس است.
وی افزود: تعدیل نرخ سرویس مدارس کاملا غلط است، طبق وظیفه کارگروه ماده ۱۸ براساس آییننامه اجرایی سرویس مدارس، نرخ تعیین شده به شورای شهر پیشنهاد میشود و اکنون شورای شهر مرتکب یک اشتباه شد و قبل از آنکه پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ را دریافت کند، افزایش نرخ سرویس مدارس را ۲۵ تا ۳۵ درصد اعلام کرد. نرخ میانگین افزایش ۲۵ درصدی هزینه سرویس مدارس، کارشناسی شده نبود و اسفند سال گذشته اعلام شد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در شهر تهران ۴۵۰۰ مدرسه داریم که حدود ۲۰۰۰ مدرسه از سرویس استفاده میکنند، آموزش و پرورش موظف است طبق آییننامه سرویس مدارس تنها از پیمانکاران معرفی شده سازمان تاکسیرانی استفاده کند. تاکسیرانی ۱۴۰ پیمانکار به ما معرفی کرده است و این پیمانکاران را به مدیران مدارس معرفی میکنیم تا از بین آنها انتخاب کنند. حدود ۹۰ درصد پیمانکاران معرفی شده سازمان تاکسیرانی حاضر نشدند با نرخ افزایش ۲۵ درصد کار کنند.
شورای شهر در مصوبه نرخ سرویس مدارس تورم را درنظر نگرفت
خوشقدم تصریح کرد: از فروردین تا خرداد امسال ما تلاش کردیم نرخی را برای سرویس مدارس از طریق تعامل خانواده و سرویس مدارس تعیین کنیم و برای اول مهر امسال نمیشد، مجدد به رانندگان سرویس مدارس بگوییم براساس قیمت اسفندماه سال گذشته کار کنند، کارگروه ماده ۱۸ پیشنهاد داد که نرخ توافقی فروردین امسال مجدد درنظر گرفته شود و این موضوع مصوب شد، اما زمانی که به فرمانداری رفت آن را ابلاغ نکردند، چون با نرخ مصوب شورای شهر متفاوت بود.
وی ادامه داد: شورای شهر در مصوبه نرخ سرویس مدارس تورم را درنظر نگرفت و اکنون رانندگان میگویند این رقم با واقعیت هماهنگ نیست و برای آنها مقرون به صرفه نیست.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: کارگروه ماده ۱۸ میخواست کار سرویس مدارس قفل نشده و انجام شود به همین دلیل نرخی که مطابق با واقعیت و در حال اجرا بود را پیشنهاد دادیم و با حضور نماینده سازمان تاکسیرانی، نماینده اولیا و آموزش و پرورش مصوب شد.
خوشقدم بیان کرد: هماکنون وضعیت قیمتگذاری سرویس مدارس به صورت دستوری شده است و هماکنون ملاک مصوبه شورای شهر است که به طور میانگین افزایش ۲۵ درصد است؛ فرمانداری به ما اعلام کرد نرخی که مصوبه کارگروه ماده ۱۸ بوده و مطابق با واقعیت جامعه است با پیشنهاد شورای شهر متفاوت است بنابراین آن را ابلاغ نکردند در حالی که پیشنهاد شورای شهر باعث میشود وضعیت سرویس مدارس قفل شده و پیمانکاران و رانندگان پای کار نیایند.
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در سال ۹۸، ۱۹۰ هزار دانشآموز سرویسی بوده و ۲۸ هزار خودرو داشتیم، اما اکنون ۲۰۰۰ خودرو جذب شدهاند.
مشکل اصلی سرویس مدارس قیمتگذاری دستوری و بدون توجه به واقعیتها و تورم است
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش تمام تمهیدات و مقدمات سرویس مدارس را فراهم کرد و سامانهای برای تسهیلگری کار درست کرد تا خانوادهها بتوانند در این سامانه براساس مسافت از قیمت سرویس مطلع شوند و هماکنون نرخ شورای شهر در سامانه ملاک است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران درباره ثبت غیردقیق نقشه مدرسه در سامانه و اعلام هزینههای غیرواقعی مطرح کرد: بله ممکن است این مشکل در تعدادی از مدارس وجود داشته باشد و ما طی بخشنامهای از مدیران مدارس خواستیم تا نقشه دقیق مدرسه را ثبت کنند، اما مشکل اصلی سرویس مدارس این نیست بلکه قیمتگذاری دستوری و بدون توجه به واقعیتها و تورم است.
وی درباره علت فعالیت دو سامانه برای سرویس مدارس و عدم استفاده آموزش و پرورش از سامانه سپند اظهار کرد: سامانه شهر تهران sns.tehranedu.ir، سامانه نظارتی است. در آیین نامه آمده است که باید وزارت کشور با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه سامانهای تعبیه کند. از سال ۹۸، سامانه سپند راهاندازی شد و از خانوادهها خواستیم وارد سپند شوند، اما در آن زمان، متاسفانه استقبال نشد، چون اختلالاتی داشت. هنوز هم مشکلاتی دارد. هرزمان سپند به ما معرفی و کد کاربری ارائه شود ما از آن استفاده میکنیم.
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به انتشار برخی اخبار که به دریافت درصدی از نرخ سرویس مدارس از سوی آموزش و پرورش اشاره داشتند، واکنش نشان داد و گفت: پولی که بابت هزینه سرویس است مستقیم و متمرکز به حساب دولت ریخته میشود و ۱۰۰ درصد در حوزه سرویس صرف میشود. ما درصد و حقی دریافت نمیکنیم. در مصوبه آیین نامه هست که ۲ درصد برای تاکسیرانی جهت صدور پروانه اخذ میشود، اما ما در موضوع سرویس مدرسه، ذینفع نیستیم.
ریالی بابت سرویس مدارس انتفاع نداریم
خوشقدم افزود: در آیین نامه آمده است که آموزش و پرورش هزینه بالاسری و هزینه فرهنگی را پیشنهاد دهد که حداقل یک درصد است. ما دنبال درآمد زایی نیستیم. این موضوع که در سرویس مدارس، بحث انتفاع آموزش و پرورش مطرح است، کذب محض است. ما یک ریال انتفاع نداریم. ما درخواست بازنگری در آیین نامه و واگذاری امور سرویس مدرسه به خانوادهها و پیمانکاران و حذف واسطهها را مطرح کردیم و اگر دنبال انتفاع بودیم این درخواست را نمیدادیم.
وی همچنین از خانوادهها خواست حتما از خودروی مجاز معرفی شده از سوی پیمانکاران تاکسیرانی استفاده کنند. حتما ثبتنام کنند تا خدمات از مجرای قانونی به آنها ارائه شود. اگر خانواده مایل به استفاده از سرویس در یک مسیر باشد باید ۷۰درصد کل مبلغ تعیین شده برای سرویس را بپردازد.