معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دنبال ورود محموله ۵۰ تنی دارو و با توجه به سهم ۶ درصدی اصفهان از این محموله، ۳ تن دارو ظرف چند روز دیگر وارد اصفهان می‌شود.

محمود اعتباری گفت: کمبود‌های مقطعی دارو وجود دارد و برای تأمین دارو نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی بخش‌های مختلفی از جمله تخصیص ارز، گمرک، بانک مرکزی، تعاملات بین کشور‌های دیگر و بروکراسی اداری است که دارو‌ها به موقع تحویل داده شود.

او علت به تعویق افتادن تولید دارو را عدم توافق روی قیمت مواد اولیه دارو عنوان کرد و گفت: همین مسئله کمبود دارو را در سطح بازار شکل داد به دنبال اصلاح قیمت دارو‌ها در حال حاضر شرکت‌های دارویی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و یکی از مهمترین شرکت‌های تولید کننده آنتی بیوتیک کشور در اصفهان است که با سه خط در حال تولید است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: کمبود داروهایی، چون استامینوفن، قطره بینی سدیم کلراید و سوسپانسیون خوراکی (شربت) آنتی بیوتیک را داریم که اکنون این مسئله رفع شده است.
کمبود آنتی بیوتیک در اصفهان
او با اعلام اینکه سهم داروی اصفهان از کشور ۶ درصد است، اضافه کرد: با اتمام دوره بحران کرونا، میزان مصرف آنتی بیوتیک به یکباره نسبت به دوران کرونا افزایش دو برابری یافت و همین مسئله نیز علت کمبود آنتی بیوتیک در بازار شد، زیرا که در دوران کرونا به علت رعایت اصول اولیه بهداشت، میزان مصرف آنتی بیوتیک روند کاهشی داشت و در مقطعی نیز عدم نیاز به انتی بیوتیک خط تولید آنتی بیوتیک را تعطیل کرد.

اعتباری افزود: در هفته گذشته سه محموله آنتی بیوتیک وارد بازار مصرف اصفهان شد که ظرف چند روز آینده نیز ۳ تن دارو وارد و به دست مصرف کننده خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد که کمبود دارویی در کشور نداشته باشیم، گفت: با پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها مخصوصاً بیمه تأمین اجتماعی و بودجه دانشگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه، چابک شدن کارشناسی دارو در سازمان غذا و دارو، منطقی کردن نسخه‌های دارویی از سوی پزشکان و پرهیز مردم از خوددرمانی باعث عدم شکل گیری کمبود دارو خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوانزا نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد و با استراحت و تغذیه مناسب بهبود می‌یابند و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و مصرف دارو با نظر پزشک توصیه می‌شود، همچنین واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پر خطر مثل سالمندان، زنان باردار، اطفالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود.

منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.