مدیرکل امورعشایر استان اصفهان گفت: توسعه گردشگری عشایری در استان اصفهان مستلزم تسریع در ارائه مجوز‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

مختار اسفندیاری گفت: از آنجا که ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی و یا ارائه خدمات گردشگری در مناطق عشایر نشین باید با برخورداری از مجوز میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود، افزایش همکاری این نهاد سبب رونق کسب و کار و درآمدزایی برای این قشر پرتلاش خواهد شد.

او با بیان اینکه اعطای تسهیلات بانکی، یکی دیگر از نیاز‌های توسعه گردشگری عشایری در این خطه است، اظهارداشت: حمایت مالی لازم از عشایر در این زمینه ضروریست.

مدیرکل امورعشایر استان اصفهان با اشاره به اینکه تولید صنایع دستی از دیگر توانمندی‌های عشایر به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: برای رونق در این عرصه نیز باید تولیدات بازارپسند افزایش یابد.

اسفندیاری تصریح کرد: جامعه و زندگی عشایری بدون شک از قابلیت‌های جذاب فراوان برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است، اما تاکنون آنطور که باید از آن بهره‌مند نشده ایم.

او ادامه داد: زندگی در سیاه چادر، صنایع دستی، کوچ و سایر امور مرتبط با عشایر، می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی جالب و جذاب باشد.

شمار عشایر استان اصفهان بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است، عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند و عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند، همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.

عشایر استان اصفهان همه ساله ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست و نیز ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.