۲ هکتار مزرعه زعفران در مهاباد به ثمر رسیده است

مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با مساعد شدن شرایط آب و هوا، برداشت زعفران از مزارع زیر کشت طلای سرخ در این شهرستان آغاز شده و هم اکنون ۲ هکتار مزرعه زعفران در این شهرستان ثمر رسیده است.

سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: از چند سال گذشته کشاورزان پیشرو این شهرستان در روستا‌های «یوسف‌کند»، «عیسی‌کند»، «تیکانلوجه»، «تنگی‌بالکی» و «خورخوره» بخش مرکزی برای نخستین بار ۲ هکتار از مزارع خود زعفران کشت کرده بودند که هم‌اکنون به بار نشسته است.

وی با اشاره به اینکه برخی زعفران کاران مهابادی برداشت را آغاز کردند، افزود: آبان، ماه گل‌دهی مزارع زعفران است و با توجه به بار نشستن این مزارع، کشاورزان در حال برداشت و فرآوری آن هستند که تا پایان فصل برداشت نمی‌توان در خصوص میزان تولید زعفران در این شهرستان آمار داد.

مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشاورزان پیشرو با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی، پیاز زعفران را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و در زمین زراعی خود بر اساس اصول و رعایت استاندارد‌های لازم در این زمینه کشت کردند.

کریمی می گوید با توجه نیاز آبی کم زعفران و مشکل آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، کشاورزان برای کشت این محصول در این منطقه تمایل بیشتری پیدا کنند زیرا در صورتی که سطح مزارع زعفران در منطقه گسترش پیدا کرد، به دنبال آن صنایع پایین دستی آن نیز ایجاد خواهد شد.

زعفران جزو گیاهان چندساله است که با استفاده پیاز گیاه رشد می‌کند و به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.