فرخ‌زاده:

فعالیت کتابخانه‌های عمومی به دوردست‌ترین مناطق رسیده است

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: دوردست‌ترین شهر‌های استان تلاش‌های خوبی در حوزه کتاب انجام داده‌اند که این مسئله باید کثرت یابد و خیرین نیز در این بخش، نقشی اساسی ایفا کرده‌اند.

محمد فرخ‌زاده در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس، گفت: فارس با ۲۳ روستا و ۱۲۰ شهر، ۳۵ شهرستان و حدود ۵ میلیون جمعیت، یک کشور موثر، مومن، متدین و سرشار از آثار تاریخی و مردمان فرهیخته‌ای است که در تاریخ، ریشه‌ای با عمر هزاران سال دارند.

او با اشاره به نقش موثر حوزه کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد: کاهش جرایم و زندان‌های خالی از جمعیت، کاهش نزاع‌های خیابانی، کثرت حوزه اختراعات و تربیت دانشمندان، افزایش رفتار و انضباط اجتماعی و تقویت فرهنگ موثر شهری و روستایی از نتایج اثربخش این بخش است.

او بر ورود موثر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تهیه خوراک خوب برای سنین مختلف، تاکید و گفت: آنچه امروز دیده می‌شود، جایخالی سواد رسانه و محتوای غنی و موثر در این فضاهاست که می‌طلبد فعالان حوزه کتاب، همان طور که فارس را در بخش کتابخوانی به قله رساندند، نمایندگی و تولیت این حوزه را نیز به عهده بگیرند.

فرخ‌زاده با بیان اینکه تنها ۴۷ درصد از جمعیت کشور، کتابخوان هستند و مابقی به صورت مطلق کتاب نمی‌خوانند، گفت: باید برای نیمی از جمعیت کشور، انگیزه ایجاد شود تا آن‌ها به این حوزه ورود کنند و تلاش موثری برای امر دانایی داشته باشند.

معاون استاندار فارس در بخش دیگری یادآور شد: دوردست‌ترین شهر‌های استان نیز تلاش‌های خوبی در حوزه کتاب انجام داده‌اند که این مسئله باید کثرت یابد و خیرین نیز در این بخش، نقشی اساسی ایفا کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس به اهمیت احداث کتابخانه مرکزی شیراز پرداخت و تاکید کرد: چند سالیاست این کتابخانه، منتظر به بار نشستن است و در طول سال‌های گذشته نیز مکان‌های مختلفی برای احداث آن جانمایی شده است.

فرخ زاده گفت: با توجه به جمعیت ۱۲۰ هزار نفری مردم در هر منطقه از کلانشهر شیراز، نیاز است که در هر منطقه، یک کتابخانه ایجاد شود، چرا که کتابخانه مرکزی، نماد شهر فهیم، دانش محور و دانش پرور است که با همت متعالی نهاد کتابخانه‌ها، این کار به سرانجام خواهد رسید.

در این آیین از ۳۶ نفر برگزیده در بخش‌های کتابخانه، مسئول کتابخانه و کتابدار نهادی، کتابخانه و کتابدار مشارکتی، انجمن کتابخانه‌های عمومی، خیرین کتابخانه یار، پیشکسوت و خدمتگزار برتر و همچنین کتابخوانان برتر در رده‌های مختلف سنی در فارس قدردانی شد.

در بخش کتابخانه‌های نهادی، چهار کتابخانه عمومی «کوثر نور» شهرستان نی‌ریز؛ «قائمیه» شهرستان لامرد؛ «شهدای جنت‌شهر» شهرستان داراب و «حجت الاسلام مهدوی» شهرستان خرم‌بید، به عنوان کتابخانه‌های نهادی برتر شناخته شدند و از خدمات آن‌ها تقدیر شد.

همچنین در بخش کتابدار برتر نهادی از «زهرا آسیابانی» کتابدار کتابخانه عمومی کوثر نور نی ریز، «رقیه رستگار» کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله شیخ محسنی اقلید، «طیبه رضایی» کتابدار کتابخانه میراز فتحعلی حجاب شیرازی شهر شیراز و «حکیمه ایزدی» کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) آباده تجلیل شد.

«زهرا جمشیدی» مسئول کتابخانه فرهیختگان فراشبند، «حسن عبداللهی» مسئول کتابخانه حضرت علی اکبر (ع) روستای کمالی لامرد، «فرحناز کیانی» مسئول کتابخانه پارسه مرودشت، «سمیه مومنی» مسئول کتابخانه شهید خردمند شهرستان خنج، «میترا سه دهی» مسئول کتابخانه روزبهان شیراز، «ابوذر پوربخشیان» مسئول کتابخانه آیت الله دکتر احمد بهشتی فسا، «سعیده دهقانی» مسئول کتابخانه شهید آیت الله مدنیکازرون، «کیهان انصاری» مسئول کتابخانه کودکان شقایق شهر شیرازبه عنوانی مسئولان برتر کتابخانه‌های عمومی نهادی شناخته شدند.

در بخش دیگر، کتابخانه عمومی آیت الله زبرجد شیراز به عنوان کتابخانه مشارکتی برگزیده و سمیه حقیقت مسئول کتابخانه مشارکتی مکتب جعفری به عنوان کتابدار مشارکتی برگزیده معرفی شدند.

همچنین از خدمات سیمین نوذری رئیس پیشین اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ممسنی به عنوان پیشکسوت برتر و احسان جعفریاز شهرستان کازرون به عنوان خدمتگزار برتر قدردانی شد.

در بخش انجمن کتابخانه‌ها نیز، انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قیروکارزین به عنوان انجمن برتر شناخته شد و از مسلم رحیمی فرماندار و رئیس این انجمن تقدیر شد.

همچنین علیرضا کوچکی، جعفر جاویدی، محمد صادق صفرپور و هادی دوگانی از شهرستان فسا، افشین استوار از شهرستان خرامه، رقیه نقوی از شهرستان قیروکارزین، عبدالمطلب وخشوری از گراش، مجتبی قناعت از داراب، محمدحسن دانشیار، از لارستان و خدیجه طاهر زینل از شهرستان اوز به عنوان خیرین برگزیده کتابخانه ساز و کتابخانه یار شناخته شدند.

در بخش کتابخوانان برتر نیز سارا تفضلی عضو کتابخانه عمومی گنج‌شایگان لارستان (رده سنی خردسال)، فاطمه آقارضایی عضو کتابخانه عمومی اباعبدالله الحسین جایدشت فیروزآباد (رده سنی کودک)، فاطمه مقصودی عضو کتابخانه عمومی ملامحمدشفیع ارسنجانی (رده سنی نوجوان)، فاطمه عربی عضو کتابخانه عمومی علامه طباطبایی سروستان (رده سنی جوان) و فرزاد رامان عضو کتابخانه عمومی اندیشه شهر اوز (رده سنی بزرگسال) برگزیده شدند.

در این آیین همچنین از شش برگزیده استان فارس در آیین ملی هفته کتاب و «مژگان زارع» کتابدار کتابخانه عمومی روستای ولیعصر شهرستان مرودشت به دلیل انتخاب روستای ولیعصر (عج) مرودشت به عنوان روستای دوستدار کتاب تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار