یکی از وظایف جشنهای کتابی همچون هفته کتاب معطوف به مسائل جامعه، افزایش قدرت تحلیل مردم از طریق بالا بردن میزان مطالعه است. در همین زمینه حمیده جعفری؛ استاد دانشگاه درباره رویکردهایی که میتواند در تولید کتاب موثر باشد، گفت: جای چند رویکرد در زمینه تولید کتاب خالی است؛ موضوعاتی نظیر کتاب و کودک، کودک و جوان، کتاب و سالمندان، کتاب و بازگشت به هویت و اصالت ایرانی، کتاب و زبان مادری، کتاب و سنت، کتاب و باورمندی شخصی، کتاب و وطنپرستی و در نهایت کتاب و هوش کتابخوانی ازجمله این رویکردها هستند.
وی درباره هوش کتابخوانی توضیح داد: انواع هوش نظیر هوش هیجانی، هوش مالی، هوش عاطفی و مانند آنها همواره مطرح بوده و مورد بحث قرار گرفتهاند. اما جای هوش کتابخوانی در این میان خالی است. آنهایی که عادت به مطالعه کتاب و استناد به کتابها در حین صحبت دارند، کسانی هستند که این هوش در آنها تثبیت و در ذهنشان ملکه شده است.
جعفری با اشاره به تأثیرات برخورداری از این هوش افزود: معمولا افرادِ دارای هوش کتابخوانی، در مواجهه با بحرانهای اجتماعی و فرهنگی، تصمیمات منطقیتری میگیرند. بهعبارت دیگر هوش کتابخوانی منجر به بحث مهمی تحت عنوان تفکر نقادانه میشود، به این معنا که سادهباور نباشیم و اتفاقات و پدیدههای روز جامعه را با چشم بازتر نگاه کنیم و قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشیم. در واقع هوش کتابخوانی به تفکر نقادانه منجر میشود و این تفکر نقادانه هم باعث میشود جامعه در برابر مسائل و مشکلات پیشرو بیمه شود. متأسفانه جای این موضوع بین قشر تحصیلکرده هم خالی است و خصوصا مسئله زودباوری و نداشتن تجزیه و تحلیل که ناشی از فقدان همین هوش کتابخوانی است، قشر جوان کشور را هم مبتلا کرده است.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه جشنهای کتابی باید برای همه اقشار جامعه یک نظام فکری بسازد، گفت: لازم است خروجی رویدادهای کتابی بهگونهای باشد که برای همه اقشار جامعه نظام فکری بسازد. میتوان با برگزاری دورههای روایت و کارگاههای کتابخوانی و با استفاده از نقش هنر، دغدغههای جامعه را به قشر کودک و نوجوان منتقل کند.