مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت گیاه سورگوم دراستان همدان خبر داد.

علی بایگانه گفت: با توجه به اینکه تغذیه، بخش مهمی از هزینه‌های تولیدات دامی را شامل می‌شود (حدود ۷۰ درصد)، تامین مواد خوراکی برای دام‌ها و تولید فرآورده‌های دامی مانند شیر و گوشت موضوعی است که امروزه دغدغه اصلی مسئولین و تولید کنندگان بخش کشاورزی است.

او گفت: در سال زراعی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) سی و دو هکتار گیاه علوفه‌ای سورگوم که از ارقام اصلاح شده است در شهرستان‌های ملایر، بهار، اسد آباد بصورت الگویی کشت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همچنین در سال زراعی آینده هم سورگوم دانه‌ای در برنامه توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای جدید مد نظر است.

او گفت: این گیاه به دلیل مقاوم بودن به خشکی به شتر گیاهان زراعی معروف است. با توجه به خشک سالی‌های اخیر و برنامه الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولات کم آب بر از جمله سورگوم نموده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این محصول اوایل خرداد ماه کشت می‌شود و تا ۳ چین می‌توان برداشت کرد از هر هکتار حدود ۴۰ تن علوفه برداشت می‌شود.

بایگانه گفت: سورگوم شباهت زیادی به ذرت دارد و از آن میتوان بصورت سیلویی در خوراک دام و از دانه سورگوم برای تغذیه طیور استفاده کرد. این گیاه میتواند نقش مهمی درعدم وابستگی به واردات نهاده‌های دامی داشته باشد.

او گفت: برای هر هکتار ۱۵ تا ۲۵ کیلو بذر نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.