آقای سهيل ميرمهدی، رئيس اتحاديه مسافربری استان تهران گفت: در بسياري از اين اتوبوس ها که جان بيش از ۴۰ مسافر به امانت سپرده می شود، موتورها تعويض و بارها تعمير شده، بدنه برخی ماشين ها هيوندا و موتورشان بنز است. ديگر لوازم اتوبوس ها هم بارها تعمير و تعويض شده است.
او ادامه داد: رانندگان اين اتوبوس ها ضمن تعهداتی که به کارفرماها دارند، روان، اعصاب، جسم و جانشان را در راه خدمت به کشور و مردم گذاشته اند. خوب می دانند که اتوبوس شان بيمار است؛ اما چه کنند که مسئولان تا کنون در امر واردات اتوبوس موافقت نکرده اند.
ميرمهدی در ادامه تاکيد کرد: ناوگان مسافربری کشور مسئوليت سختی را بر عهده دارد. در اولين فرصت و زود هنگام لازم و واجب است تا مسئولان با واردات اتوبوس موافقت کنند. نيازی نيست تا دولت سرمايه گذاری کند، پيمانکاران و صنف مسافربری هزينه واردات را می پردازند. فقط دولت موافقت کند همين و بس جان هزاران انسان در خطر است. پيچ و تاب های جاده ها، بيابان هایی که هيچ آب و علفی ندارد در کمين جان اتوبوس های مستهلک مي باشند. اين مردم و مسافران هستند که جان شان در خطر است .
رئيس اتحاديه مسافربری استان تهران گفت: از سال ۱۳۸۸ تا کنون واردات اتوبوس به کشور ممنوع شده و اين درحالی است که اتوبوس ها در همه شرايط سخت تحريم، کرونا، سفرهای کربلا و ... همراه دولت و مرم بوده اند. دولت با واردات کاميون برای کاميون داران موافقت کرد و مشکل حل شد. صنف مسافربری به رياست جمهوری و مسئولان وزارت صمت نامه نگاری کرده، چشم به راه موافقت براي واردات است. اين صنف صبور است؛ اما در صورت عدم موافقت و ادامه ماجرای استهلاک ناوگان مسافربري، توان ادامه کار و فعاليت را از دست خواهد داد.
او به شرايط سخت اقتصادي حاکم بر اين صنف اشاره کرد و گفت: خصوصيت عقد قرارداد بين پيمانکار و کارفرما از ابتدا تا انتها به مدت ۱۵ ماه طول می کشد. در اين مدت قيمت تمامي اقلام مصرفي و خدماتي، لوازم يدکي و ... چندين برابر گران شده است در حالي که کارفرما حاضر نيست مثل شرايط اقتصادی روز و نوسان قيمت ها به پيمانکار دستمزد پرداخت کند.
ميرمهدی با انتقاد از عملکرد سازمان امور مالياتي علي رغم شرايط خاص صنف تصريح کرد: مقايسه درآمد ۱۵ ماه رانندگان اين صنف با ديگر اقشار چه فرقی دارد که بايد شرايط سخت را هر رو و هر روز تجربه کنند؟ اين وضعيت را سازمان امور مالياتی مي بيند و می داند؛ اما همه صنوف را با هم مقايسه و برآورد مالياتی می کند. اين عين بي عدالتي است. راننده می ماند و انبوهی از مشکلات و مسائل لاينحل زندگی.
رئيس اتحاديه مسافربری استان تهران با اشاره به برگزاری کلاس هی اجباری وزارت کار گفت: اتوبوس های مسافربری اين اتحاديه به سيستم سپنتن مجهز است و در هر مسير،جاده، تونل و ... دائم از سوی پليس راهبر در حال رصد هستند. هر لحظه بخواهند می توانند راننده را در جاده پيدا کنند. از ساعت سه و نيم صبح تا انتهای شب درگير کار سخت رانندگی هستند، اما وزارت کار برای اعمال اصول ايمنی که هيچ ربطی هم به رانند گان ندارد، کلاس های اجباري تدوين کرده تا رانندگان در آن شرکت کنند. هيچ کدام از قوائد و اصول مورد تدريس هم شامل حال رانندگان نيست؛ اما از ابتدا مبلغی را می گيرند و چندين ساعت راننده را مجبور به حضور در کلاس هايي مي کنند که مشاغل غير مرتبط در آن حاضر هستند.
ميرمهدی گفت: شرايط رانندگان را به وزارت کار اعلام کرده ايم،اما مورد توجه قرار نگرفت. اميد است هيات رئيسه محترم اتاق اصناف تهران در اين مورد کمک اتحاديه باشند تا اعضا از حضور در اين کلاس ها منع گردند.