رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: واردات لوازم خانگی موجب ثبات قیمتی کالاها و رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی شده است.

رسول ابن‌الرضا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کم شده است.

او با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی در ابتدای سال به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است افزود: قیمت لوازم خانگی تنها در ابتدای سال به دلیل افزایش حقوق کارگری و انرژی افزایش داشته و تاکنون افزایش مجددی در قیمت لوازم خانگی نداشته‌ایم. قیمت لوازم خانگی بر اساس نوع برند و کیفیت آن متفاوت است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد درباره واردات لوازم خانگی ادامه داد: در حال حاضر واردات لوازم خانگی انجام نشده و کالا‌های خارجی موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شود. البته خرید و فروش کالا‌های خارجی بیشتر از طریق سایت بوده و کالا‌های خارجی در بازار بسیار اندک است.

ابن‌الرضا بیان کرد: تنها نقطه قوت واردات لوازم خانگی این است که یک ثبات قیمتی به کالا‌ها داده و سبب رقابت قیمت‌ها و رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی ایجاد می‌کند.

او کاهش قدرت خرید مردم را ناشی از تورم ذکر و تصریح کرد: در بازار لوازم خانگی هیچ کمبودی وجود ندارد و کالا فراوان است. همچنین به دلیل رکود بازار بسیاری از واحد‌های صنفی لوازم خانگی به اجبار قیمت کالا‌های خود را برای برگشت سرمایه اولیه کاهش داده‌اند، به طوری که حتی برخی از آنان متضرر شده‌اند. اکنون فرصت خوبی برای مردم است تا لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد درباره وضعیت واحد‌های صنفی فروش لوازم خانگی تاکید کرد: تاکنون هیچ واحد صنفی لوازم خانگی جمع‌آوری نشده، اما اگر وضعیت بازار به همین صورت ادامه پیدا کند احتمال جمع آوری واحد‌های صنفی بسیار زیاد است.


بیشتر بخوانید


ابن الرضا اظهار کرد: با افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۲۰۰۰ متر مربع در شهر‌های بزرگ، فروشگاه‌های کوچک جمع آوری خواهند شد که البته تاکنون در مشهد چنین اتفاقی رخ نداده است.

او به کیفیت مطلوب تولیدات داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: در حالی که کالا‌های ایرانی نمی‌توانند با کالا‌های اروپایی رقابت کنند، اما بسیاری از کالا‌های ایرانی قابلیت رقابت با کالا‌های کره‌ای را دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: در حال حاضر صحبتی از واردات لوازم خانگی وجود ندارد و کالا‌های موجود در بازار لوازم خانگی همگی تولید داخلی هستند. برخی از تولیدکنندگان کالا‌های داخلی را با برند‌های اروپایی به تولید می‌رسانند.

ابن الرضا بیان کرد: مردم خریدار لوازم خانگی داخلی هستند و نمی‌توان گفت که تمام مردم رغبتی به کالای ایرانی ندارند. به طور کلی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی خدمات مطلوبی را از لحاظ کیفیت به مردم ارائه می‌دهند، حتی اگر شرکت‌های تولیدکننده در ارائه خدمات کوتاهی کنند. اتحادیه صنفی لوازم خانگی پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام داده تا مشکلات را حل و فصل کند.

او در خصوص تاثیرات نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی تصریح کرد: نوسانات نرخ دلار به دلیل رکود بازار تاثیری بر قیمت لوازم خانگی نداشته است و شاید تاثیر خود را در آینده نشان دهد. بر این اساس به دلیل رکود وضعیت بازار لوازم خانگی و نبودن خریدار در این بازار نوسانات نرخ دلار تاثیری بر قیمت لوازم خانگی ندارد. همچنین کارخانجات تولید لوازم خانگی به دلیل اینکه روند تولید خود را دارند، نمی‌توانند تغییراتی در قیمت اعمال کنند، زیرا تولیدات آنان به دلیل گرانی و عدم فروش انبار می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد تاکید کرد: افراد برای نگه‌داشتن سرمایه خود به خرید خودرو، طلا و دلار روی می‌آورند، اما لوازم خانگی یک کالای مصرفی محسوب شده و تنها در صورت نیاز خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین در غیر این صورت خرید آن معنی نخواهد داشت، زیرا با فروش لوازم خانگی سرمایه اولیه برگشت ناپذیر است. حتی فروشندگان در صورت خرید لوازم خانگی برای ذخیره سرمایه خود و بالا رفتن قیمت لوازم خانگی هم نمی‌توانند کالا‌های ذخیره شده را به فروش برسانند.

ابن الرضا اظهار کرد: وضعیت بازار لوازم خانگی غیر قابل پیش‌بینی است، اما اصولا در پایان سال همواره وضعیت بازار بهتر بوده و احتمال رونق بازار لوازم خانگی تا پایان سال زیاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار