ارتش سودان و تعدادی از احزاب این کشور به توافقی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی و ایجاد دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات دست یافتند.

ارتش سودان و احزاب امروز (دوشنبه) توافقی را برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور امضا کردند. با این حال، مخالفان کلیدی از جمله برخی گروه‌های معترض مخالف مذاکره با ارتش و گروه‌های وفادار به رژیم عمر البشیر، رهبر سابق که در سال ۲۰۱۹ برکنار شد، با این توافق مخالفت کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این قرارداد یک دولت انتقالی جدید به رهبری غیرنظامیان ایجاد می‌کند که کشور را تا زمان انتخابات اداره خواهد کرد.

توافق مذکور توسط عبدالفتاح برهان و محمد حمدان دقلو، دو ژنرال حاکم سودان و رهبران گروه دموکراسی‌خواه کشور امضا شده و  بر اساس پیش نویس آن، ارتش سودان از سیاست عقب نشینی می‌کند. این توافق همچنین تصریح می‌کند که «نیرو‌های انقلابی» امضاکننده توافق درباره نخست‌وزیر جدید تصمیم خواهند گرفت. آمریکا نیز حمایت خود را از توافق مذکور اعلام کرده است.

این در حالی است که مخالفان مذاکره با ژنرال‌های حاکم از جمله رهبران کمیته‌های مقاومت طرفدار دموکراسی در واکنش به امضای این توافقنامه خواستار تظاهرات علیه آن شدند. یک شاهد به رویترز گفته است که تظاهرات در حداقل دو منطقه از خارطوم، پایتخت سودان قبل از مراسم امضای قرارداد آغاز شده است.

این توافق تقریباً بر اساس پیش نویس قانون اساسی انتقالی است که توسط کانون وکلای سودان در ماه سپتامبر پیشنهاد شد.

بن‌بست سیاسی کنونی در سودان به دنبال کودتای سال گذشته ایجاد شد. این کودتا بیش از یک سال اعتراضات گسترده علیه ارتش را به همراه داشت. در این مدت میلیارد‌ها دلار کمک مالی بین‌المللی به حالت تعلیق درآمد و بحران اقتصادی عمیق‌تر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار