معاون گردشگری کشور گفت: وزارت میراث برای جلوگیری از آبگیری سد چم شیر و ممانعت از آسیب به بافت تاریخی آن منطقه ورود کرده‌ است.

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری که برای تشریح عملکرد معاونتمیراث فرهنگی در یک سال گذشته و ثبت جهانی شب یلدا برگزار شد گفت: در حوزه میراث ناملموس ۱۷ اثر ثبت جهانی شده داشتیم کهبا ثبت چهار عنصر جدید تعداد آثار ثبت جهانی شده ما در حوزه میراث ناملموس تعداد آثار ما به ۲۱ اثر رسید البته ما شش پرونده ارائهداده بودیم. با ثبت این چهار اثر یک رتبه صعود کردیم این درحالی است که در حوزه میراث ناملموس موضوع رقابت وجود ندارد بلکهحفاظت و صیانت از آثار و آیین ها مهم است.

معاون گردشگری کشور گفت: یلدا آغازی بی آغاز دارد. یلدا یگانه جشن شبانه ما ایرانی ها است. مهربانی، تکریم بزرگان و احترام بهوالدین از جمله مهمترین آیین های مرتبط با این شب است. در شب یلدا به حافظ و سایر شاعران نیز می پردازیم و اشعار آن ها قرائتمی شود و باید به این آیین افتخار کرد که این آیین نسل به نسل به ما منتقل شده است.

به گفته دارابی، یک نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کنم این است که ما پرونده یلدا را با افغانستان به صورت مشترک ثبت کردیمگمانه زنی هایی انجام می شد در باره این که ممکن است افغانستان در این باره همکاری نکند اما نقش رسانه بسیار مهم است ونمایندگی یکی از روزنامه های ما در افغانستان با مسئولان این کشور مصاحبه کرد و به ثبت یلدا کمک کرد.

روند استرداد اشیاء به ایران دچار وقفه شد

معاون وزیر میراث‌فرهنگی درباره وضعیت استرداد اشیا تاریخی به کشور گفت: در پرونده الواح هخامنشی، بخش قابل ملاحظه‌ای حلشده است، اما فعلا روند استرداد دچار وقفه‌ای شده استدادگاه حکم را به تایید ما داده است و قرار بر برگشتن این اشیا به کشور بودو مشکلی برای تحویل وجود ندارد

دارابی می‌گوید: اخیرا در دادگاهی در لندن در پرونده‌ای موفق شدیم تعدادی از آثار نفیس کشور را بازپس بگیریم. هفته گذشته نیز ازطریق وزارت امور خارجه کارهای مربوط به پرداخت حق‌الوکاله وکیل انجام شده است

رابطه معنادار ثبت جهانی میراث فرهنگی و جذب گردشگر

او درباره اثرات ثبت جهانی میراث ناملموس در روابط بین‌الملل و معرفی آن‌ها به گردشگران خارجی بیان کرد: ارتباط معناداری بینثبت‌های جهانی و حضور گردشگران دارد، بنابراین هر تعداد که بتوانیم این ثبت‌ها را افزایش دهیم، می‌تواند در افزایش ورود گردشگرانتاثیرگذار باشد.

نسبت به سد چمشیر بی تفاوت نیستیم

معاون میراث فرهنگی کشور درباره سد چمشیر گفت: درباره این سد ماموریتی را به پژوهشگاه دادیم که مطالعه کرده است. در کنار اینسد آثار تاریخی فراوانی وجود دارد، البته این موضوع تازه‌ای نیست و از سال‌ها قبل ما مطالعات را درباره این سد انجام داده‌ایم ومحوطه‌ها شناسایی شده است. نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم و نظرمان را رسما اعلام کرده‌ایم

او افزود: درباره موضوع سد چمشیر همان‌گونه که قبلا گفتم در جایی که حتی آثار تاریخی وجود ندارد، چنانچه سدی ایجاد شد و درهنگام ایجاد سد با آثار تاریخی روبه‌رو شدند باید به میراث‌فرهنگی اطلاع دهند. این اتفاق الان افتاده و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ورودکرده و رسما اعلام کردیم که آبگیری باعث خواهد شد تا بخشی از آثار تاریخی از بین برود، بنابراین میراث‌فرهنگی نظر خود را به عنواننظر مخالف اعلام کرده است

پرونده میدان مشق به سرانجام رسید

دارابی درباره میدان مشق اظهار کرد: از سال ۸۲ یک پرونده مهم به اسم میدان مشق داشتیم که معطل مانده بود اما این پرونده در ایندولت به سرانجام رسید و در بازدید رئیس‌جمهوری از این وزارتخانه در محل موزه ملی ایران، دکتر رئیسی در این میدان حضور یافت و ازنزدیک این میدان مهم و تاریخی را بازدید کرد و دستورات لازم را صادر کرد. در کنار این موضوع، اتفاقات مهم دیگری نیز افتاده استکه نیاز به اطلاع‌رسانی و معرفی داریم.

او اظهار کرد: درباره موضوع میدان مشق نیز اعلام کرده‌ایم صورتجلسه‌ای که تهیه شده به امضای وزارت امور خارجه نیز رسیدهاست. توافق شده و قرار است آنجا بر اساس زمان‌بندی رفته رفته تخلیه شود و به میراث‌فرهنگی سپرده شود. این زمان‌بندی را دولت بایدبه ما اعلام کند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: دولت سیزدهم ۳۵ موزه جدید احداث کرد و تعهد داده‌ایم که تا پایان دولت سیزدهم، سالانه ۳۵ تا۴۰ موزه جدید احداث کنیم. این در حالی است که نهضت تمرکززدایی و تفویض اختیار را در این وزارتخانه آغاز کردیم و بنا به اعلاممعاون رئیس‌جمهوری، این وزارتخانه اولین دستگاهی است که تفویض اختیار را انجام داده است.

سرنوشت عمارت مسعودیه به کجا رسید؟

دارابی تصریح کرد: در رابطه با عمارت مسعودیه دو جلسه برگزار کردیم. در این جلسات با فردی که به مدت طولانی آنجا را اجاره کردهبود، درباره نحوه فعالیت و ادامه کار و مدت اجاره گفت‌وگوهای خوبی انجام شده و خوشبختانه با انعطاف نظر آن فرد توافق‌های خوبیبرای میراث‌فرهنگی انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار