معاون دادگستری گیلان گفت: تکلیف مصالح استخراج شده از لایروبی رودخانه‌ها و استخر‌ها باید از طریق مبادی قانونی مشخص شود.

نشست بررسی و تعیین تکلیف ساماندهی و لایروبی رودخانه ها، آب بندان ها، استخر‌ها و تالاب‌های استان گیلان امروز برگزار شد.

سیف الله مسرور، معاون قضایی دادگستری گیلان در این نشست گفت: بند ز تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید در چارچوب قانونی اجرایی شود.

او با بیان اینکه این برداشت‌ها فقط در خصوص پروژه‌های مرتبط با رودخانه‌ها و آب بندان‌ها به جهت تأمین آب زراعی و جلوگیری از خسارات احتمالی به مزارع کشاورزی است، افزود: مدیران و مسئولان مربوطه باید پس از صدور مجوز برداشت، نظارت‌های لازم را اعمال کنند.

معاون قضایی دادگستری گیلان با اشاره به اینکه تکلیف مصالح استخراج شده از لایروبی رودخانه‌ها و استخر‌ها باید از طریق مبادی قانونی مشخص شود، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که ناظر قانونی این کار کدام دستگاه است و چه کسانی باید کار نظارت بر مصالح استحصال شده را انجام دهند.

سیدمهدی فلاح میری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان نیز گفت: لایروبی رودخانه‌ها و آب بندان‌های استان به نفع کشاورزی است، اما دستگاه‌های مربوطه مانند آب منطقه‌ای و صمت باید بر اساس موارد قانونی تکلیف پیمانکاران این طرح‌ها را مشخص کنند تا مصالح به دست آمده که جزء اموال بیت المال است، حیف و میل نشود.

مسعود کاظمی، معاون امور عمرانی استانداری گیلان هم با بیان اینکه می‌توان از آب بندان‌ها دو منظوره استفاده کرد، گفت: اگر آب بندان‌ها لایروبی شود می‌توان در فصل زراعی برای آبیاری شالیزار‌ها و در فصول غیرکشاورزی برای پرورش ماهی از آن استفاده کرد.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست گفت: برای لایروبی آب بندان‌ها و رودخانه‌های استان ۱۵ طرح تعریف شده است.

او افزود: بهره برداری این طرح‌ها ۲ سال طول می‌کشد و یک میلیون متر مکعب مصالح از این لایروبی‌ها به دست می‌آید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، این استان ۹ هزار هکتار آب بندان دارد که فقط ۳۶ درصد این آب بندان‌ها لایروبی شده و در صورت لایروبی کامل می‌تواند ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.