فرماندار مشهد در بزرگداشت روز ملی مشهد گفت: مشهد ظرفیت‌های بالایی در طول تاریخ دا‌شته است که باعث شده گفتمان انقلاب اسلامی در مشهد جریان داشته باشد.

محسن داوری، فرماندار مشهد در مراسمی که به‌مناسبت روز ملی مشهد  در میدان ده‌دی با حضور مسئولان شهری، خانواده‌های شهدا و مردم برگزار شد، اظهارداشت: ده دی در تاریخ ماندگار شد امروز بعد از چندین سال یک روز را به عنوان روز ملی مشهد نامگذاری می‌کنیم؛ این شهرعنوانی دارد به نام مشهد یعنی این شهر محل شهادت است.

وی افزود:مقام این شهر با فلسفه شهادت ایجاد شده است، مشهد علاوه بر سابقه تاریخی، دلیل ایجادش مصجع شریف علی بن موسی الرضاست که مردم را به دور خود جمع کرده و تبدیل به جهان شهری کرده که در دنیا زبانزد است. مردم مشهد مردم غیوری هستند که در چندین مرحله از خود غیرت نشان دادند که قابلیت دارند که در مشهد سکونت کنند. 

به گفته وی، تشییع مراسم پیکر مطهر امام رضا که زنان نوغانی آفریدند یک ویژگی خاص برای مردم مشهد است که تجلی می‌کند مردم مشهد انسان‌هایی ولایی هستند و برای انقلابی بودن و در چهارچوب گفتمان اسلام حرکت کردن زبانزد خاص و عام هستند. 

فرماندار مشهد گفت: در زمان‌های مختلف هم این قیام مردم مشهد دیده شده است ماجرای گوهر شاد زمینه‌ای دیگری برای مردم مشهداست که در راستای گفتمان انقلاب مصمم هستند در خط ولایت ایستادند و هر آنچه ولایت بر آن تکیه دارند ادامه می‌دهند.

داوری بیان کرد: این گفتمان انقلاب اسلامی در طول تاریخ همچنان ادامه می‌باید تا در ده دی این مردم با جان فشانی چندین باره انقلاب را بیمه می‌کردند و مقدمات انقلاب را به سمت تثبیت پیش بردتد که راه ولایت مداری را ادامه دهند این مردم نشان دادند که مشهد جایگاهی دارد که بر این عرصه مقاومت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مشهدی‌ها در ۸ دی سال ۸۸ جلوتر از کشور پیشگام شدند و ولایت مداری خود را ثابت کردند این شهر علاوه بر وجود مصجع امام رضا(ع) ویژگی‌هایی دارد که باید بر آن تاکید کرد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان، روز مشهد تصویب شد، افزود: این روز بزرگ که اقشار مختلف مردم در حمایت از گفتمان اسلامی به میدان آمدند و خون دادند تا این گفتمان انجام شود و امروز در جهان این گفتمان زبانزد است و اگر دشمن با این گفتمان تقابل است به دلیل قدرت این گفتمان انقلاب است.

داوری افزود:لذا امروز روز ملی مشهد نامگذاری شد تا بتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را در مشهد و در تمام جهات معرفی کنیم تا مقدمه ظهور حجت ایجاد شود.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: وظیفه مهمتری داریم چنان شهر را باید مدیریت کنیم و مردم باید چنان در صحنه باشند که در راستای ولایت مداری از هیچ چیز دریغ نکنیم.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا گفت: بسیاری از ظرفیت‌های مشهد مغفول مانده است. روز ملی مشهد بهترین فرصت برای نشان‌دادن ظرفیت‌های هنری فرهنگی و تاریخی مشهد به کشور است.

وی اظهار کرد: همه عظمت مشهد حول محور امام رضا(ع) شکل گرفته است. برآنیم تا در این روز مشهد را آنچنان که شایسته است به جهان بشناسانیم و محدود به کتب‌های تاریخی نکنیم.

گفتنی است در این مراسم، اولین فراخوان طراحی میدان ده دی رونمایی شد   که بر این اساس هنرمندان می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.

دومین رونمایی ۵ جلد کتاب تحت روایت "روایت کوچه مجموعه محله نگاری شهر مشهد" که هر کتاب مشاهیر مشهد و محلات مشهد بود که در این مراسم رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.