ائتلاف سعودی از فرصت آتش بس انسانی در یمن برای تقویت حضور خود و احداث پایگاه‌های جدید استفاده کرد و تمدید آن صلح را برای مردم یمن به ارمغان نیاورد.

در دوران برقراری آتش بس انسانی در یمن، ائتلاف متجاوز سعودی از این فرصت برای تقویت حضور خود و احداث پایگاه‌های جدید استفاده کرد و تمدید آتش بس، صلح را برای مردم یمن به ارمغان نیاورد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، سال ۲۰۲۲ پایان یافت؛ بی آنکه برای مردم یمن صلح محقق شود. هرچند از اوایل آوریل آتش بس در این کشور ادامه دارد. با توجه به وجود بن بست در چشم انداز این کشور، مردم یمن نگران هستند که جنگ در یمن ادامه داشته باشد و پایان نیابد.

سال ۲۰۲۲ آرام‌ترین سال در میان هفت سال جنگ علیه یمن بود. اوایل آوریل سال ۲۰۲۲، سازمان ملل اعلام کرد طرف‌های درگیر به آتش بس انسانی رسیده اند. به این امید که این اقدام در ایجاد مسیر جدی برای برقراری صلح و تفاهم‌ها موفقیت آمیز باشد؛ اما پس از دو بار تمدید آتش بس، تحقق این هدف میسر نشد و همچنان چشم انداز این کشور با ابهام مواجه است و مردم یمن نمی‌دانند جنگ تکرار خواهد شد یا شرایط نه صلح و نه جنگ ادامه خواهد یافت. 

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: «رنج‌های ملت یمن در مناطق آزادشده افزایش یافته است. در آتش بس اول یا دوم ائتلاف متجاوز سعودی در همه زمینه‌ها در سطح بیشتری از آن استفاده کرد؛ به طوری که در زمینه تقویت حضور طرف‌های خارجی و ورود آن‌ها به مناطق اشغال شده، از این شرایط استفاده و در حضرموت، المکلا و شبوه پایگاه‌های جدید احداث کرد.»

در سال ۲۰۲۲ صنعا توانست قدرت نظامی خود را احیا کند. آتش بس فرصتی برای به نمایش گذاشتن بخشی از این قدرت نظامی را در اختیار صنعا قرار داد. صنعا با این اقدام برای تقویت موضع سیاسی خود در بحث و گفتگو‌ها در خصوص بازگشایی فرودگاه ها، بندر‌ها و پرداخت حقوق کارمندان عمل کرد. در مرحله سوم آتش بس، صنعا و ریاض میزبان سفر‌های متقابل هیئت‌های فنی مربوط به اسرا بودند. این اقدام به منزله همگرایی خاصی محسوب شد که شاید به تفاهم‌های گسترده‌تر منجر شود؛ اما دستکم در زمینه اسرا نتیجه‌ای در برنداشت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «ائتلاف متجاوز سعودی در زمینه برقراری صلح هیچ اعتباری ندارد. آمریکا و عربستان در زمینه برقراری صلح در سطح زیادی سنگ اندازی می‌کنند. آن‌ها تاکنون با پرداخت حقوق همه کارمندان یمنی از درآمد‌های ناشی از فروش نفت و گاز مخالفت کرده اند.»

پس از پایان آتش بس، صنعا سه پیام نظامی به سمت بندر‌های صادارت گاز در شرق کشور ارسال کرد که دولت شورای ریاستی تشکیل شده در ریاض، از صادرات گاز در این منطقه استفاده می‌کرد. پادشاهی عمان اواخر دسامبر برای بهبود تفاهم‌ها بین دو طرف و رساندن آن‌ها به سطح توافق تلاش کرد. ازین رو، هیئتی از عمان به صنعا سفر کرد؛ اما بدون نتیجه این شهر را ترک کرد تا این قضیه به سال جدید موکول شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار