استاندار خراسان رضوی:

جایگزینی روشهای کشت نیاز امروز استان است

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی گفت: شرایط اقلیم تغییر یافته است، بنابراین روشهای بهتری برای کشت محصولات کشاورزی در استان باید برنامه‌ریزی شود.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در آیین رونمایی از سند الگوی کشت محصولات خراسان رضوی که با حضور معاونان جهاد کشاورزی، مسئولان استانی و برخی کشاورزان در محل دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع غذایی برگزار شد،گفت: لازم است در اجرای این سند به نقش ویژه کشاورز بیش از گذشته توجه شود.به نظر می رسد در تهیه و اجرای سند الگوی کشت محصولات، نقش کشاورز به عنوان یک خلاء جدّی وجود دارد و باید شرایط حضور کشاورز در اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

او با این پرسش که کشاورز در کجای تغییر الگوی کشت قرار دارد، افزود: برای اجرای این سند آمادگی لازم در خراسان رضوی وجود دارد، البته لازم است اقتضائات کشاورزان بهتر درک شود.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم امنیت غذایی و شرایط پایدار تامین محصولات کشاورزی ادامه داد: مشاهده شده است که در چند روستای کنار هم که دارای شرایط برابر هستند، محصولات یک روستا، از نظر میزان برداشت و کیفیت آن نسبت به بقیه بهتر است.

علیرضا نیکویی مسئول تدوین و دبیر نظارت بر الگوی کشت ملی نیز در این مراسم گفت: بعد از طراحی و تدوین اصلاح کشت، مرحله نظارت دارای اهمیت بسیار است تا منجر به اصلاح سالانه کشت محصولات کشاورزی شود.

او افزود:هدف اصلی ، انقلاب بر روی پیاده سازی نظام نوآوری است تا دانش، بیش از ۵۰ سال و تجربه به دست آمده به کار گرفته شود.

مسئول تدوین و دبیر نظارت بر الگوی کشت ملی ادامه داد: حدود ۲ هزار نفر از اعضای هیات علمی در کنار مروجان و متخصصان در اجرای این طرح در حال انجام فعالیت هستند.

نیکویی بیان کرد: سامانه‌ای برای مدیریت الگوی کشت به زودی تکمیل می‌شود تا کشت از ابتدا تا انتهای آن قابلیت رصد را داشته باشد و مشکلات کشاورزان مورد بررسی و حل قرار گیرد.

در این مراسم از ۲ سند الگوی کشت خراسان رضوی و سند برنامه آموزشی و ترویجی کشت در مشهد رونمایی شد.

سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در مهر امسال توسط دولت سیزدهم ابلاغ شد تا ۲ هدف عمده افزایش بهره وری و کاهش استفاده از آب را تحقق ببخشد.

الگوی کشت به معنای تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان، بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و حفظ محیط زیست تعریف شده و یکی از موارد مورد توجه برای حفظ محیط زیست در این خصوص استفاده درست از منابع آبی است به طوری که با استفاده از ابزار و روش‌های نوین بتوان، آب کمتری مصرف کرد و بازدهی بیشتری از زمین داشت.

بنا بر هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در سند الگوی کشت، کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل سه میلیارد متر مکعب، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی هدف‌گذاری شده است.

برای ترغیب کشاورزان به پیروی از این الگو نیز سیاست‌های تشویقی قابل توجهی از جمله بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری لحاظ شده است که البته تحقق درست و اصولی این سیاست به نصب و افزایش کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی بستگی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار