استاد دانشگاه تهران در مصاحبه‌ای تاکید کرد شارلی ابدو تنها به رهبری ایران توهین نکرد بلکه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب ایرانی‌ها توهین کند.

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد کشور‌های غربی درمورد آزادی بیان رفتاری بسیار ریاکارانه دارند.

او در خصوص توهین شارلی ابدو به مردم ایران گفت: این نشریه فرانسوی (منظور نشریه فکاهی شارلی ابدو است) تنها به رهبر ایران توهین نکرد بلکه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب ایرانی‌ها توهین کند. این نشریه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب صد‌ها میلیون نفر در غرب آسیا توهین کند.

مرندی در پایان نیز تاکید کرد زمانی که ایران می‌خواهد صدای خود را به گوش جهانیان برساند فرانسه و دیگر کشور‌های غربی تمامی رسانه‌های ایرانی را تحریم می‌کنند. آن‌ها رسانه‌های مرتبط با ایران را تحریم می‌کنند. فرانسه همچنین رسانه‌هایی دارد که اغتشاش در ایران را تشویق می‌کنند. آزادی از نظر آن‌ها با آزادی از نظر ایرانی‌ها متفاوت است. آن‌ها رفتاری به شدت ریاکارانه دارند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر در جریان سفر خود به لبنان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ از شارلی ابدو تمجید کرد. او گفت: این در جایگاه رئیس جمهور فرانسه نیست که درباره منتشر شدن مطلبی در یک روزنامه دخالت کند و ما آزادی مطبوعات داریم. اما ظاهرا مکرون از اینکه مطبوعات از او انتقاد می‌کنند ناراحت می‌شود. در سال ۲۰۲۱ مکرون مالک یک تابلوی تبلیغاتی را به خاطر اینکه تصویری از وی همانند هیتلر منتشر کرده بود مورد تعقیب قضایی قرار داد.

مالک این تابلوی تبلیغاتی از سیاست های مکرون در رابطه با مقابله با کرونا انتقاد کرده بود.اما زمانی که توهین به رهبر یک کشور دیگر مطرح می شود در این حال آزادی بیان لازم است که محترم شمرده شود و از آن دفاع شود.زمانی که موضوع آزادی مطبوعات و رسانه ها در فرانسه مطرح می شود مکرون از موضوع ممنوعیت اتحادیه اروپا از فعالیت شبکه تلویزیونی راشا تودی انتقاد نمی کند اما در داخل فرانسه بر اساس منافع خود رفتار می کند.

نشریه شارلی ابدو در پی اقدام سخیف خود مبنی بر راه‌اندازی یک مسابقه بین‌المللی برای رسم کاریکاتور، ویژه‌نامه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ خود را با تصاویری به شدت موهن همراه با الفاظ و عباراتی زشت و توهین‌آمیز به این امر اختصاص داد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اقدام سخیف این نشریه در بیانیه‌ای عنوان کرد: ایران سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی‌فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
اگر از مقابل سگ فرار کنی ، جرات پیدا می کند ؛ ولی اگر دست به سنگ و چوب ببری، می ترسد و فرار می کند!
واکنش وزارت خارجه ما معمولا منفعلانه است و باعث جری شدن دشمنان می شود. مثلا چرا ما هم مسابقه ای درباره هولو کاست یا برخورد نیروهای پلیس فرانسه با معترضان برگزار نمی کنیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
قطعا توهین به مقدسات ایران باید به مراتب بیشتر
از تعطیلی یک مرکز باشد.
سیلی فقط نظامی نیست وممکن است جنبه های دیگر
مانند اجتماعی تمدن فرهنگ ومذهب را هم شامل بشود
لذا بیاست ما هم چند نمونه سیلی برای فرانسه در آستین داشته باشیم.
۱_از استعمارگری فرانسه صحبت کنیم.
۲_یا مثلا بگیم زمانی که در قرن ۱۴ یعنی تا۶۰۰سال
پیش فرانسوی ها حمام نمی کردند وحتی شاهزادگان
که در کاخ زندگی می کردند از بس بوی گند وتعفن از بدنشان بلند می شد که مجبور بودند در زمستان
تمام در های کاخ را باز بگذارند درحالی که اسلام از ۱۴۰۰
سال پیش به نظافت وایرانیان قدیم نیز اهمیت کامل
می دادند
۳_ از برده داری ونژاد پرستی
۴_از فروش سلاح های ممنوعه به جنایتکاری مانند صدام
۵_
آخرین اخبار