رئیس جمهور تونس از آمادگی کشورش برای گسترش روابط دیپلماتیک با دولت سوریه خبر داد.

پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، بسیاری از کشور‌های غربی و برخی کشور‌های عربی اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی علیه دولت بشار اسد کردند. کشور‌های عربی نیز همزمان با حمایت مالی از تروریست ها، روابط خود را با سوریه قطع و در اقدامی غیرمنتظره دمشق را از اتحادیه کشور‌های عرب اخراج کردند. با این حال، پیروزی دولت اسد بر تروریست‌ها اکنون باعث شده این کشور‌ها در سیاست‌های خود در قبال سوریه تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیس سعید، رئیس جمهور تونس از تصمیم دولت خود برای ارتقای روابط دیپلماتیک با سوریه خبر داد. این تصمیم تنها چند روز پس از وقوع زمین لرزه مرگبار در سوریه گرفته شده است.

در بیانیه قیس سعید آمده است: مسائل مربوط به دولت سوریه کاملا داخلی بوده و مردم این کشور باید درباره آن تصمیم گیری کنند. 

پس از وقوع زمین لرزه در سوریه، تونس اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه به فرودگاه حلب که زیر نظر دولت اسد است، کرد. این اقدام تونس در راستای ایجاد حسن نیت میان دو طرف انجام شد، زیرا پیش‌تر این کشور از تروریست‌ها حمایت می‌کرد. با این حال، با آنکه مناطق دست مخالفان اسد در مرز ترکیه نیز تحت تاثیر زلزله قرار گرفته بود، تونس کمک‌های خود را به دولت سوریه تحویل داد.

نزدیک به یک دهه قبل تونس به دلیل جنگ داخلی سوریه اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با این کشور کرده بود. سپس از سال ۲۰۱۷، این کشور به طور محدود روابط خود را با سوریه از سر گرفت. این اقدام برای رهگیری بهتر ۳ هزار تروریست تونسی بود که در داخل خاک سوریه در حال جنگیدن در صفوف تروریست‌ها بودند.

قیس سعید پس از رسیدن به قدرت در جولای ۲۰۲۱، پیام‌های دیپلماتیکی را به سوریه برای از سرگیری روابط با دولت اسد ارسال کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار