مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع):

اعتبار بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) پنج برابر شد

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) گفت: اعتبار اختصاص یافته به بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) پنج برابر شده و به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا (ع) روز دوشنبه در نشست خبری در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هدف اصلی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) آن است که پیام و مکتب معصومین (ع) و اهل بیت (ع) با زبان هنر و رسانه که جنبه زیباشناختی دارد به مخاطب منتقل شود که بنیاد امام رضا (ع) با همین هدف ۱۹ دوره از این جشنواره را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در ۱۹ دوره از برگزاری این جشنواره، جریان سازی و فراگیری این رویداد تا دو هزار نقطه از جهان اسلام گسترش یافته و در مجموع هشت میلیون و ۵۰۰ اثر در بخش‌های مختلف هنر و رسانه تولید شده است، گردآوری این آثار نشان می‌دهد که جشنواره بین المللی امام رضا (ع) مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور بوده چرا که کلام معصوم (ع) ناظر بر همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی - هنری امام رضا (ع) ادامه داد: بیستمین دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ۱۳ آذرماه کار خود را آغاز کرده و برگزاری آن تا اردیبهشت ماه در قالب ۱۶ جشنواره ملی و بین المللی به میزبانی ۱۵ استان ادامه می‌یابد، پنج جشنواره بین المللی و باقی جشنواره‌ها ملی است.

سعیدی زاده جشنواره‌های بین المللی امام رضا (ع) را شامل جشنواره عکس رضوی به میزبانی خراسان رضوی، شعر فارسی رضوی به میزبانی کرمان، شعر عربی رضوی به میزبانی خوزستان، شعر ترکی رضوی به میزبانی آذربایجان شرقی، شعر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی همدان برشمرد و گفت: جشنواره‌های داستان رضوی به میزبانی سمنان، داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی بوشهر، جلوه‌های فرهنگ رضوی به میزبانی گیلان، خوشنویسی رضوی به میزبانی تهران، گرافیک رضوی به میزبانی قم، سرود رضوی به میزبانی گلستان، آوا‌ها و نوا‌های رضوی به میزبانی فارس، تئاتر رضوی به میزبانی آذربایجان شرقی، تئاتر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی هرمزگان، تئاتر خیابانی به میزبانی جنوب استان کرمان، کوتاه رضوی به میزبانی خراسان رضوی، مطبوعات و رسانه رضوی به میزبانی در سطح ملی برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) تاکید کرد: این جشنواره یک کنش هنری و رسانه‌ای در بین اصحاب هنر و رسانه برای تولید محصول فاخر و اثرگذار برای تاثیرگذاری و بهره مندی جامعه مخاطب دنبال می‌کند لذا تلاش شد برای هر جشنواره از بین افراد متخصص و مجرب در هر بخش به عنوان دبیر بهره گرفته شود که در این راستا "مهدی زابل عباسی" دبیر جشنواره عکس رضوی، "سید جلال فیاضی" دبیر جشنواره مطبوعات و رسانه رضوی، "محمد جواد شرافت" دبیر جشنواره شعر فارسی رضوی، "مرتضی آل کثیر" دبیر جشنواره شعر عربی، "سعید سلیمانپور" دبیر جشنواره شعر ترکی، "جواد محققی" دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان، "ساسان ناطق" دبیر جشنواره داستان رضوی، "حمیدرضا نویدی مهر" دبیر جشنواره کودک و نوجوان رضوی، "غلامرضا سپهری" دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی، "مسعود نجابتی" دبیر جشنواره گرافیک رضوی، "سید مجتبی ذبیحی" دبیر جشنواره سرود رضوی، "احمد صبری" دبیر جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی، "مهدی سیم ریز" دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی، "کورش زارعی" دبیر جشنواره تئاتر رضوی، "رضا رادمنش" دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی، "بهروز شعیبی" دبیر جشنواره فیلم کوتاه رضوی انتخاب و معرفی شدند.

وی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) آسیب شناسی از دوره‌های گذشته انجام گرفت و بنا بر عمومی بودن این رویداد، رویکرد تحولی سرلوحه کار شد تا گامی در جهت تخصصی شدن این جشنواره برداشته شود، منظور از تخصصی شدن بهره مندی عمومی جامعه از اتفاقات و رویداد‌های جشنواره بوده که با همین رویکرد مهندسی آن شکل گرفته است.

وی بیان کرد: در راستای رویکرد تحولی جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، شورای سیاستگذاری ملی این جشنواره با حضور معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و مجموعه بنیاد امام رضا و صاحبنظران و دبیران تخصصی در هر حوزه شکل گرفت و در فرآیند جریان هدایتی جشنواره نشست‌های متعددی برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: دو رویکرد را می‌توان برای جشنواره امام رضا (ع) متصور شد که رویکرد اول شامل تولید محصولات اثرگذار در بستر فرهنگ و هنر و رسانه کشور و دوم بهره مندی و جریان سازی عمومی در فضای کشور است، این بنیاد رویکرد نخست را در رویداد‌های بیستمین دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) دنبال می‌کند، اما رویکرد دوم یعنی جریان سازی عمومی که اثرگذاری در بستر فرهنگ عمومی جامعه داشته باشد از طریق برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی، فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی، رویداد‌های فضای عمومی استان‌ها دنبال خواهد شد.

سعیدی زاده افزود: با افزایش اعتبارات بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) جوایز نیز افزایش زیادی خواهد داشت تا بتوان به تولید آثار اثربخش و هدفمند برای مخاطب خاص کمک کرد، خروجی این جشنواره در اردیبهشت ماه نشان خواهد داد که تولیدات هنری و رسانه‌ای چقدر در بدنه عمومی جامعه اثرگذار بوده است.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایده پردازی و نقد و بررسی آثار را از جنبه‌های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) برشمرد و گفت: ۲۰ کارگاه آموزرشی در حین برگزاری ۱۶ جشنواره رضوی تا اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد که جریان این جشنواره را تخصصی خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا (ع) گفت: هیات داوران جشنواره امام رضا (ع) از بین افراد شاخص انتخاب شده اند تا ارزیابی حرفه‌ای از آثار انجام گیرد، پس از اتمام جشنواره، آثار در بستر فضای مجازی و حقیقی نشر داده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار