دستگیری یک تاجر روس در لهستان به اتهام جاسوسی

پلیس لهستان یک تاجر روس را به بهانه جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد.

جنگ اوکراین باعث اتخاذ سیاست‌های ضدروسی از سوی بسیاری از کشور‌های اروپایی شده است به طوری که متحدان اروپایی آمریکا علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی گسترده به کی یف، تحریم‌های سنگینی را نیز علیه مسکو اعمال کرده اند. تشدید تدابیر امنیتی علیه روسیه به دلیل نگرانی از آنچه اقدامات خرابکارانه مسکو خوانده می‌شود، از دیگر اقدامات این کشور‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لهستان امروز (پنجشنبه) از دستگیری یک تاجر روس به دلیل جاسوسی برای مسکو خبر داد.

مقامات لهستانی می‌گویند یک شهروند روس که به فعالیت‌های اقتصادی در کشور مبادرت می‌کرد متهم است از سال ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۲۲ اقدام به جاسوسی برای مسکو کرده است. این فرد متهم است در پوشش فعالیت‌های اقتصادی اقدام به جمع آوری اطلاعات حساس کرده است.

ورشو مدعی است شواهد نشان می‌دهد این مرد که در ماه آوریل بازداشت شده است اقدام به جمع آوری اطلاعات حساس درباره نیرو‌های مسلح لهستان و نظامیان ناتو کرده و آن‌ها را در اختیار سرویس اطلاعاتی روسیه قرار داده است.

دادستان لهستان درباره اتهامات وارده بر این شهروند روس ادعا کرد: فعالیت‌های جاسوسی این فرد معطوف بر واحد‌های نظامی مستقر در شمال شرقی کشور بوده است. این اقدامات بخشی از ماموریت نظارت و جاسوسی از واحد‌های مهم ارتش لهستان بود.

همچنین درباره تخلفات این فرد، شماری از جرایم فساد مالی وی در رابطه با ترخیص کالا از گمرک فاش شده است که وی در این موضوع با ۱۰ سال حبس مواجه شد. لهستان می‌گوید این پرونده یکی از چندین فعالیت نگران کننده واحد‌های اطلاعاتی روسیه و بلاروس علیه نیرو‌های مسلح ماست که به تازگی کشف شده است.

کشور‌های اروپای شرقی که تحت نفوذ قدرت شوروی سابق قرار داشتند از زمان آغاز جنگ اوکراین به شدت نگران گسترش جنگ به خاک خود هستند. پیش‌تر نیز مولداوی مدعی شده بود مقامات مسکو به دنبال ساقط کردن دولت این کشور و روی کار آوردن دولتی دست نشانده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار