واشنگتن یک کارزار دیپلماتیک هماهنگ را با هدف تحت فشار قرار دادن چین به خاطر حادثه اخیر بالن و درگیری اوکراین آغاز کرده است.

مجله پولیتیکو به نقل از مقامات و یک تلگراف دیپلماتیک گزارش داد که واشنگتن یک کارزار دیپلماتیک هماهنگ را پشت در‌های بسته با هدف تحت فشار قرار دادن چین به خاطر حادثه اخیر اشیاء پرنده و درگیری اوکراین آغاز کرده است.

بنا بر گزارش‌ها این تلاش پس از آن آغاز شد که ایالات متحده پکن را به ارسال «بالن نظارتی در ارتفاع بالا» بر فراز قلمرو خود متهم کرد. بر اساس این گزارش، در ۵ فوریه، کاخ سفید یک «درخواست اقدام» برای گفت‌وگو را به پست‌های دیپلماتیک جهانی خود ارسال کرد.

ظاهراً به مقامات دستور داده شده بود که از «روابط دیپلماتیک خصوصی» استفاده کنند تا به همتایان خود در کشور‌های میزبان بگویند که پکن در حال انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد بالون است و تأکید کنند که واشنگتن «به دنبال تشدید اوضاع نیست.»

تاکنون، آمریکا، کانادا، ژاپن و رومانی هر کدام گزارش‌هایی از شناسایی اشیاء پرنده در آسمان خود را منتشر کرده‌اند. گمانه‌زنی‌ها درباره این‌که این اشیاء ممکن است چه ماهیتی داشته باشند تشدید شده و نگرانی بسیاری را برانگیخته است.

این در حالی است که پیش از این «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که رابطه آمریکا با چین نیز نباید علی‌رغم رقابتی که با یکدیگر دارند جنگ سرد دانسته شود.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفته است واشنگتن گفت‌وگو‌ها با پکن درباره مسائل اقتصادی را در زمان مناسب از سرخواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار