محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران درباره میزان شنوندگان رادیو و رادیو ایران گفت: رادیو حدوداً بین ۳۷ تا ۴۲ درصد مخاطب دارد. شبکه رادیویی ایران هم بالاترین مخاطب را به جهت فراگیری پوشش شبکه و قدمت برنامهها دارد. یعنی اگر ما از شبکه آوا به عنوان شبکه موسیقایی و نه محتوایی صرفنظر کنیم، شبکه جوان و ایران به جهت مخاطب عام در صدر مخاطبین قرار دارند.
وی در پاسخ به تصویری شدن برنامه «صبح جمعه با شما» گفت: ماهیت برنامه «صبح جمعه با شما» مبتنی بر صداست و شنیداری است. شبکههای مختلفی هم درخواست دارند که برنامهشان تصویری شود. ما از نگاه تخصصی بر این باور نیستیم تصویری شدن کامل برنامه میتواند حلاوت رادیو را داشته باشد.
محمدزاده ادامه داد:، چون برنامههای رادیو صدامحورند و جلوههای بصری تلویزیون را ندارند. اما اینکه بخواهند گزارش از پشت صحنه تهیه کنند، مانند شبکه آموزش که پارسال هر روز پشت صحنه «صبح عید با شما» را داشت، ما از تهیه پشت صحنه برنامه استقبال میکنیم. اما اگر بخواهیم با همکاری شبکهای برنامه را بهطور کامل تصویری کنیم، کار حرفهای نیست.
مدیر رادیو ایران با بیان اینکه ممکن است امسال بخشهایی از برنامه را به صورت تصویری در بعضی از شبکهها داشته باشیم، افزود: ما پارسال هم تصویری شدن برنامههای شاخصمان را در تلویزیون داشتیم. اما ویرایش کردن برنامههای تلویزیونی، تدوین برنامهها و ... با رادیو متفاوت است. اینجا ممکن است برنامهای دو ساعته حدود هفت ساعت زمان ببرد، اما ممکن است در تلویزیون امکانِ بودن دوربین در این مدت در سالن نباشد.
وی بیان کرد: ما از تصویری شدن برنامهها استقبال میکنیم. چون مردم چهره هنرمندانی را میبینند که صدایش را دوست دارند. اما اگر توقع این باشد که همان حلاوت را که صدا دارد در تصویر داشته باشیم، ممکن است این توقع برآورده نشود.
محمدزاده در پاسخ به این سوال که چقدر باید به ساختار برنامه دست زده شود، تا بُعد تصویری آن برجسته شود، افزود: بستگی دارد در چه ساعتی برنامه را در تلویزیون پخش میکنیم، کدام شبکه با ما همکاری میکند و ... این متغیرها نوع تصمیمات ما را متفاوت میکند.
مدیر رادیو ایران درباره همافزایی بین رادیو و تلویزیون برای پوشش برنامهها توضیح داد: این همافزایی باید بین این دو رسانه وجود داشته باشد. رسانه برای اینکه خودش را معرفی کند، باید بتواند از ظرفیتهای هم استفاده کند. کمااینکه در برنامههای رادیویی سریالهای تلویزیونی نقد میشود، راجب آنها صحبت میشود. این همافزایی باید باشد، ولی به شرطی که هویت آن رسانه هم حفظ شود.
وی درباره نگاه تحولی در ساختار شبکه رادیو ایران بیان کرد: از ابتدای مهرماه نگاه تحولی در رادیو ایران در سه محور دنبال میشود. یعنی ما سه محور محتوایی را وارد ۲۶ برنامه اصلیمان کردیم. گفتمان پیشرفت، گفتمان نخبگانی و گفتمان جمهوریت جزو سه محور محتوایی محسوب میشود. الان در برنامههای رادیو ایران گفتمان پیشرفت را به وضوح میبینید. برنامههایی مانند «خاص باشید»، «نمودار»، «سلام صبح بخیر»، «ایرانشهر» و ... این گفتمان در آن دیده میشود. یا در برنامه «نگین» به وضوح گفتمان نخبگانی در آن وجود دارد.
مدیر رادیو ایران درباره شورای پاسداشت زبان فارسی در معاونت صدا و توجه به زبان فارسی در برنامههای رادیو ایران گفت: رادیو ایران پایگاه پاسداشت زبان فارسی است. به جهت اینکه زبان فارسی مهمترین مولفه هویت فرهنگی ایران است. تضعیف زبان فارسی به مولفههای ملی ما آسیب میزند. به همین دلیل در رادیو ایران هم برنامههای اختصاصی شورای پاسداشت زبان فارسی وجود دارد، هم شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا در رادیو ایران مستقر است.
به گفته وی، ما تقریباً در گفتار گویندگان، نویسندگان و تولید برنامهها مراقبت کامل داریم. در طول روز اگر رادیو ایران یا شبکههای دیگر را بشنوید، آیتم کوتاهی به نام آیین سخن داریم که به شما تلفظ درست واژگان، غلط نوشتن و غلط گفتن را یادآوری میکند و خودمان هم مداومت میکنیم تا غلط نگوییم و غلط ننویسیم. برنامههایی مانند «پارسیگویان»، «قرار شاعرانه»، «باغ هنر» و ... هم در بحث پاسداشت زبان فارسی و ارائه راهکارها تلاش میکنند.