آغاز پایش زیستگاه‌های سمندر لرستانی

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پایش و رصد گونه اندمیک (منحصر بفرد بومی) سمندر لرستانی در زیستگاه‌های این جانور آغاز شده است.

محسن امیری اظهار داشت: بررسی زیستگاه‌های سمندر لرستانی در روز‌های پایانی سال با هدف حفاظت و جلوگیری از قاچاق این گونه اندمیک در خطر انقراض و تخریب زیستگاه، بررسی وضعیت فعلی، شناسایی عوامل تهدید، کاهش جمعیت گونه و برنامه ریزی برای فعالیت‌های آتی در سطح استان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: پایش و رصد زیستگاه‌های این گونه ارزشمند با حضور کارشناسان و محیط بانان اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش در منطقه شادابکوه آغاز شده است.

امیری ادامه داد: سمندر لرستانی در تقسیم بندی‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به دلیل محدوده پراکنش کوچک (جنوب لرستان و شمال خوزستان) و فرصت اندک برای تولیدمثل، در فهرست جانوران در معرض انقراض قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: سمندر لرستانی یکی از گونه‌های ارزشمند دوزیستان ایران و بومی جنوب غرب زاگرس می‌باشد که امروزه در کانون توجه سازمان محیط زیست و مردم قرار گرفته که این پیشرفت در آگاهی مردم همچنین ثبت شدن نام سمندر به عنوان گونه در خطر انقراض بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها در مورد بقای این گونه همچنان وجود دارد تصریح کرد: از دوستداران محیط زیست درخواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه قاچاق و زنده گیری این گونه با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار