حذف کشت های پرآب، اولویت جهاد کشاورزی اصفهان

کاهش سطح کشت گیاهان پر‌آب‌بر، حفظ باغ های درجه یک و اصلاح باغ های درجه دو از اهداف طرح تغییر الگوی کشت است.

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان اولین استانی است که الگوی کشت را اجرا کرده، گفت: الگوی کشت رایج منطقه متناسب با میزان آب در اختیار و با هدف حذف گیاهان پر آب‌بر و جایگزینی با گیاهان کم‌آب‌بر در نظر گرفته می‌شود تا با افزایش بهره‌وری منابع آب بتوانیم تولید پایدارتر داشته باشیم.


او درخصوص الگوی کشت مناسب مناطق کویری گفت: کشت غلات و گلرنگ در اولویت است و کاشت پنبه که از گذشته در شرق اصفهان رایج بوده پیشنهاد شده است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در ۵ سال گذشته کشت گلخانه‌ای در استان به دو هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته گفت: بیشترین وسعت گلخانه‌ های استان در شهرستان‌های تیران و کرون، دهاقان، شهرضا، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان و شاهین شهر و میمه است.


رستمی با اعلام اینکه ۱۵ هزار هکتار انواع محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پر آب بر شده، گفت: سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای و ارزن علوفه‌ای و دانه‌ای تامین کننده قسمتی از علوفه دامی استان شده است.


او افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت حبوبات در شهرستان‌های دهاقان، شهرضا، سمیرم، فریدن و فریدونشهر، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، جایگزینی گیاهان کم‌آب بر با پر آب‌ و اصلاح روش‌های نوین آبیاری در اجرای طرح الگوی کشت توصیه می شود.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، کاهش شدید وسعت زیر کشت گیاهان پر‌آب‌بر، حفظ باغ های درجه یک در همه شهرستان‌ها و اصلاح باغ های درجه دو و حذف باغ های درجه ۳ بدون بازده اقتصادی و جایگزینی آن با ارقام باغی با نیاز آبی کم و مناسب مانند پسته‌کاری و کشت انار در شرق اصفهان، استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس از اهداف الگوی کشت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.