معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۳۰درصد جمعیت کشور درگیر پرفشاری خون هستند.

حسین فرشیدی در همایش کشوری پزشکی خانواده با اشاره به دوران ایجاد شبکه بهداشت و درمان در کشور و تاسیس آموزشگاه‌های بهورزی، گفت: این اقدام هزینه اثربخشی بالایی داشت و نتایج کار این اقدامات را در کاهش مرگ‌ومیر‌ها و دست‌یابی به دیگر اهداف مد نظر، به‌وضوح در دورترین نقاط کشور می‌بینیم.

او با بیان این که امروز هرکدام از بهورزان تجارب بزرگی اندوخته‌اند، افزود: نیاز‌های حال حاضر حوزه بهداشت فراتر از آموزش بهورزی است ، پزشک خانواده که ۵۰ سال پیش در کشور‌های غربی آغاز شد، امروز با توجه به رخداد‌های جدید در دنیا و پیشرفت‌های حاصل‌شده در بخش‌های مختلف که تاثیرشان بر حوزه سلامت اجتناب‌ناپذیر است، با شرایط و نیاز‌های قبل خود متفاوت شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، تاکید کرد: سواد سلامت جامعه امروز و نحوه ارائه آموزش‌های بهداشت و ارتقای سلامت با توجه به روی کار آمدن فناوری‌های جدید آموزشی و دسترسی آسان به فضای مجازی و سیستم‌های اطلاعاتی دنیا در زمانی بسیار کوتاه، تغییر کرده است و اگر بخواهیم اقدامات ما تاثیرگذاری قبل را داشته باشد، برنامه‌های آموزشی باید کاملا متفاوت و با استفاده از فناوری‌های مناسب روز پیش رود.

او، از پزشک خانواده به‌عنوان طرحی با چند مزیت یاد کرد و گفت: اولویت این طرح، تامین سلامت برای همه و هدف آن دستیابی به عدالت در سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم در ازای دریافت خدمات این حوزه است که به‌منظور اجرای مناسب آن، ابتدا باید به فهمی مشترک برسیم و تامین مالی پایدار برای اجرای بسته‌های خدمتی تعریف‌شده، انجام گیرد.

فرشیدی بر استفاده از تجارب حاصل از اجرای آزمایشی این طرح در برخی استان‌ها و رفع نقاط ضعف موجود تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور، مراکز خدمات جامع سلامت تاسیس شده که با اجرای مناسب طرح پزشکی خانواده و تامین پزشک و نیرو‌های بهداشتی مورد نیاز، این مراکز بیشتر تقویت می‌شوند.

او با اشاره به دستاورد‌های بسیار بزرگ حوزه بهداشت کشور در کاهش میزان مرگ‌ومیر نوزادان و مادران باردار و کنترل بیماری‌هایی مانند مالاریا و فلج اطفال، افزود: در کنترل کووید ۱۹ نیز شبکه و معاونان بهداشتی، نقش بسیار مهمی داشتند که شاید کمتر به آن پرداخته شد.

وی ، بیماری‌های غیر واگیر که ارتباط نزدیکی با شیوه زندگی دارند و در صدر آن‌ها مشکلات قلبی‌عروقی را عامل حدود ۸۰درصد مرگ‌ومیر‌های حال حاضر در کشور دانست و تاکید کرد: ۳۰درصد جمعیت کشور درگیر پرفشاری خون هستند که تنها با کنترل و سنجش منظم فشار خون با استفاده از ظرفیت شبکه بهداشتی و درمانی کشور، می‌توان شاهد کاهش بیش از ۵۰درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی و مغزی بود و به‌کاربستن اقدامات دیگری مانند افزایش ۲۰درصدی فعالیت بدنی، کاهش مصرف قند و ... در کنار آنها، می‌تواند تاثیری شگرف در این زمینه داشته باشد.

او سهم بالای طرح پزشکی خانواده را متوجه مراقبان سلامت دانست تا پزشکان و تاکید کرد: درمان تنها یکی از اجزای طرح پزشکی خانواده به شمار می‌رود و جزء اصلی این طرح، حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری است که افزایش سطح سواد سلامت خانواده‌ها با استفاده از ابزار مناسب، یکی از راهکار‌های اصلی در این زمینه بوده و نقش آموزش باید در برنامه‌های حوزه بهداشت پررنگ شود.

فرشیدی، هرگونه هزینه در مسیر اجرای این طرح را در برابر دستاورد‌های حاصل از آن و کاهش هزینه‌های درمانی تحمیل‌شده به جامعه و خانواده‌ها ناچیز دانست و افزود: وظیفه متولیان و متخصصان حوزه سلامت کشور است که اثربخشی بالای اجرای طرح پزشکی خانواده را به گوش آن‌هایی که در تامین منابع مالی و زیرساخت‌های مورد نیاز تصمیم‌گیر هستند، برسانند تا با تامین پایدار منابع مالی مورد نیاز، این طرح به‌طور مناسب در سراسر کشور اجرا شود.

برچسب ها: فشار خون ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
سیر و آبغوره بی نمک دشمن فشار خونن
آخرین اخبار