تنظیم نبودن نور چراغ خودرو از جمله مشکلاتی بهحساب میآید که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند. در چنین شرایطی چراغهای خودرو به جای روشن کردن مسیر حرکت، کنارههای جاده و خیابان را روشن میکنند، از اینرو به تنظیم چراغ جلو خودرو نیاز خواهد بود. در این مقاله از کیان باتری به صورت تصویری به شما آموزش میدهیم چگونه نور چراغ ماشین را تنظیم کنیم؟ با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید
تنظیم بودن نور چراغ ماشین به این معنی است که شما بیشترین روشنایی رو به شرط ایجاد نکردن مزاحمت برای دیگرانی که در جلو شما هستن فراهم کنید.
تنظیم چراغ هاى خودرو از لحاظ ایمنى بسیار مهم هستند. بر اساس آمار تعداد کشتههای تصادفات در شب ۳ برابر میباشد. چراغها فقط براى روشن کردن مسیر حرکت نیستند بلکه براى دیدن نشانه هاى جاده و حیوانى که هر لحظه ممکن است به وسط جاده بیایند به کار مى روند؛ بنابراین رانندگی با چراغهایی که تنظیم نیستند، بسیار خطرناک بوده و هرچه سریعتر باید به تنظیم چراغ جلو خودرو اقدام کرد. در اینجا سعی خواهیم کرد به نحوه تنظیم نور بالا و پایین خودرو بپردازیم؛ بنابراین با ما همراه باشید.
خوشبختانه تنظیم چراغها کار بسیار ساده اى است و هرکسى مى تواند این کار را انجام دهد. با این حال خودروهاى جدیدتر که داراى لامپ هالوژن هستند براى تنظیم چراغ هایشان باید به یک فرد متخصص رجوع کنید.
از خود میپرسیم چرا تنظیم چراغهای خودرو برهم میخورد و آیا اصولا بدون دخالت شخص، امکان خارج شدن زاویه تابش چراغها از چیزی که پیشتر تنظیم شده، وجود دارد یا خیر؟ چراغهای خودرو به دلایل مختلفی از تنظیم خارج میشوند و لازم است که به صورت دورهای آنها را مورد بررسی قرار داده و مجددا به زاویه تابش صحیح، بازگردانید.
در بیشتر مواقع چراغها به مرور زمان در جای خود تکان مى خورند و تنظیمشان بهم مى ریزد. در واقع تمام چراغها بعد از گذشت چند سال احتیاج به تنظیم دارند. در اینجا چند دلیل آمده است که چرا ممکن است. چراغ هاى خودروى شما به جای مسیر حرکت، آسمان را روشن کنند.
عمدهترین دلایل برهم خوردن تنظیم چراغهای خودرو را باید در موارد زیر خلاصه کنیم:
لازم نیست حتما تصادف سهمگینی از بخش جلویی خودرو انجام دهید تا چراغها متلاشی شوند، حتی یک برخورد کوچک از جلو خودرو که میتواند در پارکینگ منزلتان رخ دهد، نیز موجب برهم خوردن تنظیم چراغهای خودرو خواهد شد. کافیست پیچهای تنظیم، کمی از جای خود، جا به جا شوند.
با هر برخوردی از جلو خودرو، امکان تغییر وضعیت پیچها و برهم خوردن تنظیم چراغهای اتومبیل وجود دارد.
تجمع وزن در نیمه عقبی خودرو یکی از دلایلیست که تنظیم چراغها را برهم میزند. با تکرار تجمع وزن بیشتر در نیمه عقبی خودرو یعنی صندلیهای عقب و صندوق، فنرها فشرده شده و پس از مدتی قادر به بازگشت به حالت سابق نیستند.
در این حالت تنظیم چراغها از حالت اول خارج شده و محدوده مورد نظر را روشن نخواهند ساخت. به همین شکل هر دلیل دیگری که منجر به ضعف فنرها و خارج شدن آنها از حالت طبیعی گردد، به برهم خوردن تنظیم تابش نور چراغهای خودرو، منجر خواهد شد.
فنرهاى فرسوده. مانند حمل بار سنگین فنرهاى فرسوده نیز مى توانند باعث شوند پرتوهاى نور چراغ هاى جلو بسیار بالا باشند. اگر فنرهاى عقب فرسوده شوند جلوى خودرو بیش از اندازه بالا مى آید. براى برطرف کردن این مشکل بهترین کار تعویض فنرها است.
تنظیم چراغ جلو زانتیا تنظیم چراغ جلو سراتو پیچ تنظیم چراغ جلو ۴۰۵ پیچ تنظیم چراغ جلو ۲۰۶ پیچ تنظیم چراغ جلو پراید پیچ تنظیم چراغ جلو پژو پارس نحوه تنظیم چراغ جلو پژو پارس نحوه تنظیم چراغ جلو ۲۰۶ تنظیم چراغ جلو دنا نحوه تنظیم چراغ جلو تیبا تنظیم چراغ جلو کوییک انواع چراغ خودرو آموزش برق خودرو
اگر چه شما میتوانید از یک کارشناس خودرو برای تنظیم چراغهای اتومبیل کمک بگیرید، اما انجام این کار آن قدرها سخت نیست که خودتان از پس آن برنیایید. در ادامه به توضیح تنظیمات به زبان ساده میپردازیم تا قادر به انجام آن روی اتومبیل خود باشید.
در صورتی که پیچ تنظیم چراغها طبق چیزی که انتظار داریم، بالای خود چراغها و زیر کاپوت قرار داشته باشد، کار آسان بوده و به راحتی میتوانید این کار را شخصا انجام دهید. اما اگر خودروی شما از آن دسته خودروهایی باشد که پیچ تنظیم چراغهای آن پشت رادیاتور قرار گرفته است؛ ماجرا کمی متفاوت شده و احتمالا بهتر است که به کارشناس خودرو مراجعه نمایید.
قسمت اول: چک کردن تنظیم بودن چراغها
چک کردن تنظیم بودن چراغها کار ساده اى است. تمام چیزى که احتیاج دارید، یک سطح صاف، یک دیوار که نور را بر روى آن بتابانید، متر و پیچ گوشتى است. در اینجا گام به گام چگونگى تشخیص درست تنظیم بودن چراغها آمده است.
گام اول: خودرو را آماده کنید.
براى اینکه مطمئن شویم همه ى قسمت هاى خودرو در یک سطح قرار دارند، قبل از چک کردن چراغ ها، ابتدا مطمئن شوید که فشار باد تایرها یکسان است. نصف باک خودرو باید حداقل داراى بنزین باشد و اینکه کسى باید بر روى صندلى خودرو بنشیند. در این صورت شرایط عادى رانندگى را شبیه سازى کرده اید.
گام دوم: خودرو را پارک کنید.
یک سطح کاملاً صاف با یک دیوار در روبروى آن پیدا کنید و خودرو را در فاصله ى ١٠ تا ٢٥ پایى از آن پارک کنید به گونه اى که نور چراغها بر روى دیوار بیفتد. اگر سطح پارکینگتان صاف است در پارکینگ بهترین گزینه است. در غیر این صورت از مکانى استفاده کنید که تاریک، مسطح و داراى دیوار باشد.
گام سوم: بررسی سطح خودرو.
مطمئن شوید که تمام بخش هاى خودرو در یک سطح قرار دارند و فنرها در یک سطح هستند.
گام چهارم: چراغها را اندازه گیرى کنید.
از یک متر براى اندازه گیرى از یک نطقه ى ثابت در هر یک از چراغ هاى جلو تا زمین استفاده کنید. اندازه گیرىها باید در عرض نیم اینچى یکدیگر باشند. باید ابتدا مطمئن شوید سیستم تعلیق در هیچ بخش خودرو مشکل ندارد زیرا در غیر این صورت اندازه گیرى دچار مسکل مى شود.
گام پنجم: چراغها را روشن کنید.
اما چراغ هاى مه شکن و نور بالا رو روشن نکنید. از یک نوار براى علامت زدن خطوط مرکز افقى و عمودى لامپهاى جلو استفاده کنید.
گام ششم: خطوط را اندازه بگیرید.
خطوط مرکزى نباید ٣/٥ فوت بالاتر از سطح زمین باشند. مطمئن شوید فاصله ى نور دو چراغ از سطح زمین یکسان هستند.
گام هفتم: خودرو را دقیقاً در فاصله ى ۷.۵متری از دیوار پارک کنید.
برای تنظیم عمودی و افقی چراغهای خودرو، به اندازه ۷٫۵ متر از دیوار فاصله بگیرید
درحالى که ۷.۵ متری براى بیشتر خودروها استاندارد است، اما گاهى اوقات براى بعضى خودروها متفاوت است. به همین دلیل بهتر است از دفترچه راهنماى خودرو استفاده کنید.
قسمت دوم:
اکنون زمان تنظیم کردن چراغها است تا مطمئن شویم که چراغ مسیر حرکت یعنی جایى که باید را نشان مى دهند.
مرحله اول: پیچ تنظیم را پیدا کنید.
اولین کارى که باید انجام دهید این است که پیچ تنظیم چراغ را پیدا کنید. در اکثر چراغها پیچ تنظیم در بالاى محلى که چراغ قرار دارد وجود دارد. پیچ تنظیم به وضوح مشخص است.
اگر نمى توانید پیچ تنظیم را پیدا کنید به دفترچه ى راهنماى خودرو مراجعه کنید.
لازم به ذکر است که برخى از خودروسازان، پیچ تنظیم را در محفظه ى موتور در پشت چراغ جلو قرار داده اند. ممکن است که لازم باشد باترى ماشین را در بیاورید. حتى گاهى اوقات لازم است که رادیاتور را نیز خارج سازید تا به پیچ تنظیم دست یابید. در بعضى موارد این کار بسیار تخصصى مى شود.
مرحله دوم: چراغها جدا جدا تنظیم کنید.
اگر ممکن است از کسى بخواهید تا بر روى صندلى راننده بنشیندتا بتواند چراغها را خاموش و روشن کند. این کمک خیلی بزرگى است. چراغها هرکدام جدا جدا تنظیم مى شوند. اگر مى خواهید نور یکى از چراغها نباشد بر روى آن حوله اى قرار دهید. چراغ را به طور کامل نپوشانید، زیرا حرارت ممکن است به پلاستیک روى آن صدمه بزند.
مرحله سوم: چراغها را از لحاظ زاویه عمودى تنظیم کنید.
پیچ بالاى محفظه چرا باید به جهت عقربه هاى ساعت بچرخد تا پرتوهاى نور بالا بیایند و در جهت خلاف عقربه هاى ساعت پرتوهاى نور پایین مى روند.
در زمان تنظیم پرتوهاى نور باید چراغها خاموش باشند و پس از تنظیم دوباره روشن شوند و چک شوند که آیده درست تنظیم شده اند یا خیر.
محله چهارم: چراغها را از لحاظ زاویه افقى تنظیم کنید.
پیچى که در کنار محفظه ى چراغ وجود دارد براى تنظیم پرتوهاى نور از زاویه افقى است. مهمترین بخش تنظیم نور چراغها همین بخش است.
مرحله پنجم: دفترچه ى راهنماى کارخانه را چک کنید.
این همیشه ایده ى خوبى است که دفترچه ى راهنماى کارخانه را چک کنید. ممکن است توصیه هاى مفید و خوبى در آن باشد. این مسئله مخصوصا براى خودروهاى جدید بسیار کاربردى است.
مرحله ششم: نتیجه را تست کنید.
الان زمان آن رسیده است که خودرو را به جاده ببرید و نتیجه ى کار را چک کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا اگر چراغها را به درستى تنظیم نکرده باشید ممکن است اوضاع بدتر نیز شده باشد. در تاریکى چراغها را چک کنید تا از نتیجه ى کار مطمئن شوید. اگر هنوز چراغها تنظیم نبودند مراحل ذکر شده را دوباره تکرار کنید.
ابتدا باد لاستیکهای خودرو باید تنظیم باشد و از تنظیم باد لاستیکهای خودرو مطمئن میشویم، سپس چراغهای خودرو را تمیز کرده و از وجود هرگونه گرد و غباری پاک میکنیم، سپس با نشستن نفر در صندلی عقب خودرو یا گذاشتن وزنه به میزان ۷۰ کیلوگرم خودرو را از لحاظ ارتفاع در یک سطح تنظیم میکنیم و دقت میکنیم که محل قرا گرفتن دستگاه تنظیم نور چراغ و خودرو باید تراز و همسطح باشد و در شیب نباشد.
بعد از آن دستگاه تنظیم نورچراغ را در فاصله ۲۰ الی ۵۰ سانتی متری دستگاه قرار داده و دقت میکنیم که سطح آن صاف یعنی درجه تراز دستگاه وسط باشد و عدسی اصلی دستگاه تنظیم نورچراغ را با استفاده از اهرم بالا و پایین آورنده دقیقا روبروی چراغ خودرو تنظیم میکنیم، با عقب جلو کردن دستگاه در فاصله ۳۰ الی ۵۰ سانتی متری خودرو و تنظیم آینه یا لیزر نقطه تقارن را بدست میآوریم.
در صفحه نمایش مختصات تنظیم نور خطوط استاندارد نور پایین، مه شکن، نور بالا قرار دارد. برای تنظیم نور پایین پس از بدست آوردن مرکز تقارن، چراغ خودرو را در حالت نور پایین روشن کرده و مشاهده میکنیم که نور چراغ در صفحه نمایش مختصات میافتد که با تنظیم خط نورچراغ و منطبق کردن آن توسط تنظیم کاسه چراغ با مختصات استاندارد دستگاه، تنظیم نور انجام شده و در خط استاندارد قرار میگیرد برای تنظیم نور بالا، عملیات پس از بدست آوردن مرکز تقارن، در کانون چراغ خودرو یا چراغی که جداگانه برای نور بالا قرار گرفته انجام میگردد.
ضعیف بودن اتصال بدنه یا همون اتصال منفی
سولفاته کردن سوکت پشت لامپ بر اثر رطوبت
خرابی دینام و پایین بودن ولتاژ باتری
کدر شدن کاسه چراغ و کثیف بودن بلور کاسه چراغ
آفتاب سوختگی تلق کاسه چراغ
استفاده از لامپهای نامرغوب و وات پایین
تقویت نور چراغ ماشین
تا به حال به این مشکل برخوردهاید که به هنگام بالا بردن ولوم صدا سیستم خود نور چراغهای ماشین شما کم شود؟ در بروز این مشکل big۳ بسیار مهم و مؤثر است. بهطورکلی میتوان گفت مشکل کمنور شدن نشانهٔ افت ولتاژ سیستم تأمین برق ماشین میباشد، علت آن را میتوان به ۲ دسته تقسیم کرد:
ضعف در تأمین آمپر که ضعف باطری: باید دید مصرف سیستم تا چه اندازهای است و چقدر تولید میشود. بهعنوانمثال با اضافه کردن باطری قویتر یا خرید یک آمپلیفایر مصرف کمتر میشود.
ضعیف شدن عملکرد دینام خودرو: این ضعف زمانی رخ میدهد که توانی که سیستم میخواهد از توانی که ماشین تولید و ذخیره میکند کمتر است. در این حالت باید از قبل کارهای اصلی را انجام نمود مانند سیم باضخامت کافی برای سیم اصلی و بیگ ۳ و ... ….
ضعف در سیمکشی که باعث هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی داخل سیم میشود. این حالت که با ضعف اتصالات به وجود میآید یعنی یک جایی اتصال برق ضعیف است.
منبع: کارستان