باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

چهارمحال و بختیاری آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

چهارمحال و بختیاری معروف به بهشت بوم گردی ایران، مقصد گردشگری برخی از مسافران در نوروز است و این استان اکنون برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده شده است.

بخشی از کوه‌ها را برف گرفته است، بخشی از شهر‌ها شکوفه بارانند و سرما و گرما در یکی دو شهرستان‌ها در هم آمیخته است تا بهار در چهارمحال و بختیاری با چند چهره جلوه گری کند.

در آستانه فرارسیدن نوروز کاروان بهار در شهر‌ها و روستا‌های چهارمحال و بختیاری به راه افتاده است و نوید آمدن سال نو را به مردم می‌دهد.


بیشتر بخوانید


عده‌ای از جنوب ایران به سمت فلات مرکزی می‌روند و عده‌ای از فلات مرکزی به سمت مناطق جنوب، در نهایت بیشتر این مسافران نوروزی از چهارمحال و بختیاری عبور می‌کنند.

آسمان چهارمحال و بختیاری در نزدیک به نوروز، بسان گُنبد شیشه‌ای است که ابرها، مدام آن را با باران اسفندی، تمیز کرده اند.

چهارمحال و بختیاری معروف به بهشت بوم گردی ایران، مقصد گردشگری برخی از مسافران در نوروز است و این استان اکنون برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده شده است.

تعیین ۱۰ کمیته برای اجرای برنامه‌های نوروزی

مرتضی محمدیان دهکردی سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰ کمیته اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران ورودی به استان را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: این کمیته‌ها شامل "حمل‌ونقل"، "امداد و نجات"، "انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری"، "هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها"، "اسکان، نظارت و آمار"، "تنظیم بازار و خدمات رفاهی"، "بهداشتی، سلامت و محیط زیست"، "اطلاع‌رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی"، "نظارت بر نمارخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی" و "کمپین ۳۰ – ۶۰" است.

محمدیان افزود: مسئولیت کمیته حمل‌ونقل با اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مسئولیت کمیته امداد و نجات با جمعیت هلال‌احمر، مسئولیت کمیته انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری با نیروی انتظامی، مسئولیت کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مسئولیت کمیته اسکان، نظارت و آمار با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری است.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیت کمیته تنظیم بازار و خدمات رفاهی، اورژانس مسئولیت کمیته بهداشتی، سلامت و محیط زیست، سازمان صدا و سیما مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی، ستاد اقامه نماز مسئولیت کمیته نظارت بر نمارخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مسئولیت کمیته کمپین ۳۰ – ۶۰" در چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارند.

محمدیان ادامه داد: برای ارتقای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۲ افزون‌بر سه هزار و ۴۰۰ تخت در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان آماده شده است.

وی اظهار داشت: در صورت نیاز برای اقامت بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به بام ایران در نوروز ۱۴۰۲ از ظرفیت ستاد اسکان در سایر اقامتگاه‌های مجاز این استان بهره‌گیری می‌شود.

تغییر مبلمان شهری شهرکرد برای نوروز ۱۴۰۲

شهردار شهرکرد گفت: تغییر مبلمان، رنگ‌آمیزی، ایجاد نمازخانه در سه بوستان ملت، لاله و تهلیجان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

محمدحسین واحدیان در نشست آماده‌سازی شهر برای نوروز ۱۴۰۲، اظهار داشت: طرح‌های عمرانی شهرداری شهرکرد در راستای اصلاح تقاطع‌های هندسی سطح شهر انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند منجر به روان‌سازی جریان ترافیک شود و نقاط حادثه‌خیز را کاهش دهد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های شهرداری این است که اداره برق برای روشنایی بلوار‌ها همکاری لازم را داشته باشد، در این راستا رایزنی‌های لازم انجام شد تا در ایام عید شاهد خاموشی در سطح شهر نباشیم، چراکه این موضوع علاوه‌بر تحت تأثیر قرار دادن زیبایی شهر منجر به افزایش تصادفات نیز خواهد شد.

واحدیان اضافه کرد: رنگ‌آمیزی المان‌های شهری، جداول و علائم ترافیکی از برنامه‌هایی محسوب می‌شود که در دستور کار شهرداری شهرکرد قرار گرفته و در حال انجام است.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

وی با اشاره به هوشمندسازی تقاطع‌هایی که در آن‌ها دوربین نصب شده است، گفت: در حال حاضر سفر‌های درون‌شهری و انجام خرید‌های نوروزی توسط شهروندان آغاز شده است، این موضوع می‌تواند به مدیریت ترافیک شهر کمک زیادی کند، بخشی از المان‌های شهری که از قبل وجود داشت نیز بهسازی شد و بقیه در حال ساخت است تا پیش از فرارسیدن عید نوروز نویدبخش فصل بهار و ماه مبارک رمضان باشد و در سطح شهر نصب شود.

واحدیان اظهار داشت: تغییر مبلمان، رنگ‌آمیزی، ایجاد نمازخانه در سه پارک ملت، لاله و تهلیجان به صورت ویژه در دستور کار شهرداری شهرکرد قرار گرفته است.

وی با اشاره به ارائه راهکار در حوزه‌های مختلف برای رفع مشکلات شهروندان، تاکید کرد: ارائه راهکار به دستگاه‌های نظارتی و بازرسی و متولیان امر برای اراضی روبه‌روی دانشگاه، محله ۳۲ منظریه و حریم قلعه چالشتر در ناحیه غرب از جمله اقداماتی بوده که از سوی شهرداری انجام شده است تا بخشی از مشکلات شهروندان در این حوزه‌ها رفع شود.

واحدیان با تاکید بر اینکه خدماتی که مجموعه مدیریت شهری ارائه می‌کند برای مردم ملموس نیست، گفت: با توجه به پیشرفت روزافزون الکترونیک و دیجیتال در کشور و حرکت به سوی شهر هوشمند، تعامل میان شهرداری و مخابرات به خصوص در بحث سخت‌افزاری و فنی می‌تواند موجب تسریع روند توسعه شهر، ارائه خدمات مطلوب و اطلاع‌رسانی به شهروندان شود.

وی مشکلات شهرسازی، شطرنجی بودن خیابان‌ها، کمبود پارکینگ، تکمیل نشدن مسیر کمربندی، تجمع مراکز خدماتی و اداری در یک مکان خاص و نبود مراکز تفریحی و سرگرمی در شهرکرد را از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترافیک دانست و ادامه داد: در حال حاضر تعریض معبر بوعلی سینا به سمت جنوب را در دستور کار قرار داده‌ایم و ساماندهی و تجمع مراکز خدماتی و اداری در راستای کاهش ترافیک از جمله راه‌اندازی دهکده سلامت را در طرح جامع پیشنهاد کرده‌ایم تا عرصه‌ای برای این امر فراهم شود.

۸۰۰ جاذبه گردشگری چهارمحال و بختیاری آماده‌خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران ورودی به استان در نوروز ۱۴۰۲ در ۸۰۰ جاذبه گردشگری این استان انجام خواهد شد.

علیرضا جیلان ادامه داد: برای ارتقای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۲ افزون‌بر سه هزار و ۴۰۰ تخت در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان آماده شده است.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

وی افزود: در صورت نیاز برای اقامت بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۲ از ظرفیت ستاد اسکان در سایر اقامتگاه‌های مجاز این استان بهره‌گیری می‌شود.

جیلان تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۳ هتل، چهار هتل‌آپارتمان، ۵۰ دفتر خدمات مسافرتی، پنج مرکز تفریحی و سرگرمی، ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی، دو مجتمع گردشگری، یک سایت طبیعت‌گردی، ۷۱ خانه مسافر، ۵۵ سرویس بهداشتی، دو اردوگاه گردشگری، ۲ مجتمع بین‌راهی، پنج سفره‌خانه سنتی و چهار رستوران بین‌راهی برای میزبانی از مسافران نوروزی ورودی به استان در نوروز ۱۴۰۲ اماده شده است.

آماده‌سازی یک هزار و ۲۳۶ ناوگان حمل و نقل عمومی برای نوروز

روح‌الله غلامی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: برای مسافرت‌های درون و برون استانی یک هزار و ۲۳۶ ناوگان حمل و نقل عمومی برای نوروز ۱۴۰۲ در استان آماده‌سازی شد.

وی افزود: از این تعداد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس، ۱۶۰ دستگاه مینی‌بوس و ۹۰۶ دستگاه سواری است.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

غلامی، تعداد سفر‌های برون استانی برای نوروز پیش رو را هفت هزار و ۷۴۳ مورد پیش‌بینی و اضافه کرد: برآورد می‌شود برای نوروز ۶۱ هزار و ۶۴ مسافر به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابجا شود.

وی پیش‌بینی کرد: در قالب ۱۰ هزار و ۳۳۳ سفر درون استانی، ۵۷ هزار و ۲۳۵ مسافر بوسیله ناوگان حمل و نقل عمومی استان انجام گیرد.

سه هزار و ۴۳۴ تخت برای مسافران نوروزی مهیاست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تمامی زیرساخت‌های لازم برای پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی در این استان فراهم شده است.

علیرضا جیلان گفت: به‌علت تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز فعالیت ستاد اجرایی ساماندهی و ارتقای خدمات سفر امسال از ۱۵ اسفندماه تا سوم اردیبهشت‌ماه سال آینده انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

وی با اشاره به ورود سه میلیون و ۲۴۰ هزار گردشگر به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۱ با ۸۱۰ هزار خودرو افزود: میانگین ماندگاری این مسافران ۱.۲ روز بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هم‌اکنون سه هزار و ۴۳۴ تخت در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر، بوم‌گردی‌ها و سایر واحد‌های اقامتی زیرمجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری فعال است.

مدارس چهارمحال و بختیاری برای اسکان مسافران نوروزی مهیا می‌شوند

افشین امیریان مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۱ پایگاه و ۶۹ آموزشگاه برای میزبانی از مسافران نوروزی در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده همچنین ۲۴ آموزشگاه نیز به صورت اضطرار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است مردم نباید انتظار هتل از مدارس و آموزشگاه‌ها داشته باشند هرچند ما با همه توان تلاش می‌کنیم تا امکانات لازم در محل اسکان فراهم باشد.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

وی افزود: در نوروز ۱۴۰۱، ۱۱ هزار و ۷۷۲ نفر مسافر در قالب ۳ هزار و ۶۳۹ خانوار و در تابستان نیز ۲۲ هزار و ۵۳۰ مسافر در قالب ۵ هزار و ۷۱۲ خانوار در مکان‌های تحت نظارت آموزش و پرورش اسکان داده شدند.

برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نوروزی در شهر‌های چهارمحال و بختیاری

اسماعیل رمضانی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برپا می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این اقدام در راستای معرفی صنایع‌دستی و همچنین فروش محصولات هنرمندان استان انجام می‌شود.

وی افزود: صنایع‌دستی سفیران فرهنگی یک استان هستند و بهترین نقش را در معرفی فرهنگ و هنر مناطق دارند.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

رمضانی اضافه کرد: با توجه به معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد برنامه‌های ویژه‌ای با محوریت این نامگذاری در بازارچه‌های موقت و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی این شهر اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون با توجه به قدمت و سابقه تاریخی چهارمحال و بختیاری از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور ۸۰ رشته در استان ما فعال است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین ۱۲ هزار هنرمند و صنعت‌گر صنایع‌دستی به صورت فعال، نیمه‌فعال و آشنای به کار در این ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی و حضور در نمایشگاه‌های کشوری و استانی از جمله حمایت‌هایی است که از فعالان حوزه صنایع‌دستی می‌شود.

فعالیت ۱۹ پارکینگ عمومی در ایام نوروز

پیمان محقق مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد گفت: در ایام نوروز ۱۹ پارکینگ عمومی جهت خدمات رسانی به شهروندان و مسافران فعال می‌باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به ایام پایانی سال میزان تردد خودرو‌ها در شهر افزایش یافته است که جهت جلوگیری از ایجاد ترافیک در سطح شهر می‌طلبد شهروندان از پارکینگ عمومی برای پارک خودرو استفاده کنند.

چهارمحال و بختیاری خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرد

محقق افزود: پارکینگ‌های عمومی سطح شهر در همه ایام آماده خدمات‌دهی به شهروندان هستند، اما در ایام نوروز پارکینگ‌داران در شهرکرد به صورت کشیک از ساعت ۹ صبح الی ۸ شب فعال می‌باشند.

وی گفت: تعداد ۱۹ پارکینگ به مساحت ۴۸ هزار و ۶۵۳ متر مربع آماده خدمات‌دهی به شهروندان می‌باشد.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
فرهاد
۱۹:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
ماهمه برادریم بختیاری وغیر بختیاری نداریم.هر قومی چه لر فارس یا ترک که در این استان زندگی می کنند از گذشته بوده اند والان هم هستند.مالک اصلی زمین خدا ست و هر کس در هر جا چه به صورت طایفه ای وچه به صورت خانواده وفردی زندگی می کند روی دلیل وحساب هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
حیف که مردم با صفای بختیاری از آن کوچ کرده اند و قسمت چهارمحال آن که بیشتر اصالت لنجان دارند در آن باقی مانده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
چرت نگو شاید تو لنجانی هستی
Iran (Islamic Republic of)
خ
۱۶:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
آخه تو این هوای سرد چرا سفر مردم را خراب می کنید و آمار الکی میدهید واسه اضافه کاری ی راه دیگه پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
اگر جاده های (کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری)درست باشه عالی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
ماکه روزه ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
هرجا میری حصار کشیدن و فضای سبز رو قرنطینه کردن. انصافا طبیعت زیبایی داره ولی وقتی نتونی توی این طبیعت قدم بزنی فایده ای نداره. ضمنا هوا بارونی هست و لذت گشت و گذار رو کم می کنه چون نمیتونی بیرون بری
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
مگر این ملت چه هنر دیگر جز این دارند که یک پیچانه ببندند روی پراید و از شرق به غرب و از غرب به شمال وو بروند