طرح لیتوانی برای ترغیب اتحادیه اروپا به تحریم صنعت هسته‌ای روسیه

لیتوانی با رونمایی از طرحی به دنبال اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صنعت هسته‌ای روسیه است.

گرچه کشور‌های اروپایی طی ۴۰۰ روزی که از جنگ اوکراین می‌گذرد تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرده اند، اما سیاست تضعیف مسکو همچنان در صدر استراتژی‌های اتحادیه اروپا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیتوانی در جدیدترین طرح خود برای تحت فشار قرار دادن روسیه، از اتحادیه اروپا خواست صنعت انرژی هسته‌ای مسکو را هدف قرار دهد.

از آنجا که براساس قوانین اتحادیه اروپا هر طرح تحریمی باید به موافقت تک تک کشور‌ها برسد و تمامی اعضا دارای حق وتو هستند، مجارستان به دلیل داشتن قرارداد‌های هسته‌ای با روس اتم، غول انرژی هسته‌ای روسیه با هر طرحی به منظور تحریم این حوزه مخالف است. با این حال، لیتوانی می‌گوید طرحی که این کشور ارائه داده است شامل معافیت‌هایی برای مجارستان به مدت ۲ سال به منظور پایان قرارداد با طرف روسی می‌شود.

طرح تحریمی جدید که هنوز جزئیات نهایی آن به صورت عمومی منتشر نشده است شامل اعمال محدودیت‌های فردی علیه شرکت روس اتم خواهد بود. علاوه بر این، براساس طرح لیتوانی، توافقات کشور‌های اروپایی با روس اتم همچنان برای مدت معین اجرا خواهد شد و به کشور‌های اروپایی اجازه می‌دهد اجرای قرارداد‌های خود را تکمیل کنند. این قرارداد‌ها در نهایت تا ۲ سال دیگر به پایان خواهد رسید.

از ماه فوریه ۲۰۲۲ تاکنون اتحادیه اروپا ۱۰ دور تحریم را علیه روسیه به تصویب رسانده است، اما تاکنون شرکت روس اتم و صنعت انرژی هسته‌ای این کشور از این تحریم‌ها معاف شده بود.

منابع آگاه می‌گویند طرح لیتوانی شامل ممنوعیت از سرمایه گذاری در حوزه صنعت هسته‌ای روسیه، جلوگیری از همکاری با روس اتم، و ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از مسکو می‌شود. فرانسه اکنون یکی از مشتریان اروپایی بزرگ اورانیوم روسیه به حساب می‌آید.

قرار است وزیر خارجه لیتوانی در ۲۰ مارس برای گفتگو در این باره با همتایان اروپایی خود به بروکسل سفر کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار